INDUSTRI

Efter jätteförlusten: Därför fortsätter Ericsson att försvara sitt köp av Vonage

Men med grått hår som bär svarta glasögon och svart kostym med vit skjorta.
Ericsson, med vd Börje Ekholm, tror fortfarande på Vonage. Arkivbild.

Trots skarp kritik försvarar Ericsson sitt köp av Vonage. Telekomjätten ser förvärvet som en av de viktigaste pusselbitarna till sin och hela telekomindustrins framtid. Tanken är att öppna och göra 5g-näten programmerbara för utvecklare och företag.

Publicerad Uppdaterad

En jätteförlust på 28,9 miljarder kronor. Sjunkande försäljning. Och en aktie som alla på Stockholmsbörsen ville bli av med snabbast möjligt. Ericsson hade inte direkt någon anledning att fira efter att ha presenterat rapporten för tredje kvartalet 2023. 

När syndabockar ska utses riktar många blickarna mot Vonage, det amerikanska molnbolaget som Ericsson för två år sedan köpte för nästan 60 miljarder kronor. Inför kvartalsrapporten skrev den svenska telekomkätten ned värdet på Vonage med 32 miljarder kronor. Vd Börje Ekholm framhöll att stigande räntor och sjunkande efterfrågan lett till stark motvind för Vonages kärnaffär. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här