FORDON

Volvos batteripartner tar jättekliv – når 2 000 cykler

Cellerna på bilden är betydligt mindre (1,5 Ah) än de som nu testats (30 Ah).

Batteriutmanaren Storedot har gjort 2 000 upp- och urladdningar av sitt litiumjonbatteri. Resultatet: 80 procents av kapaciteten finns kvar.

Att konstruera ett batteri med hög energilagringskapacitet är inte särskilt svårt. Utmaningen ligger i att samtidigt uppfylla alla andra kriterier i tillräckligt hög grad, till exempel hållbarhet och kostnad. Batterier är kemiskt och fysikaliskt mycket komplicerade skapelser, där det är svårt att på förhand veta vad en förändring innebär för helheten. 

Israeliska Storedot utvecklar ett litiumjonbatteri med kiseldominant anod (som ger ökad prestanda jämfört med konventionell grafitanod). Bolagets fokus är att det ska gå snabbt att ladda och benämner batteriet XFC, vilket står för Extreme Fast Charging. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här