FORDON

Volvos batteripartner tar jättekliv – når 2 000 cykler

Cellerna på bilden är betydligt mindre (1,5 Ah) än de som nu testats (30 Ah).

Batteriutmanaren Storedot har gjort 2 000 upp- och urladdningar av sitt litiumjonbatteri. Resultatet: 80 procents av kapaciteten finns kvar.

Att konstruera ett batteri med hög energilagringskapacitet är inte särskilt svårt. Utmaningen ligger i att samtidigt uppfylla alla andra kriterier i tillräckligt hög grad, till exempel hållbarhet och kostnad. Batterier är kemiskt och fysikaliskt mycket komplicerade skapelser, där det är svårt att på förhand veta vad en förändring innebär för helheten. 

Israeliska Storedot utvecklar ett litiumjonbatteri med kiseldominant anod (som ger ökad prestanda jämfört med konventionell grafitanod). Bolagets fokus är att det ska gå snabbt att ladda och benämner batteriet XFC, vilket står för Extreme Fast Charging. 

Volvo Cars har sedan tidigare investerat i bolaget och ingick i fjol ett strategiskt samarbetsavtal med målet att tillsammans utveckla ett skräddarsytt batteri för nästa generations elbil från Volvo. 

4,2 C

Samtidigt fortsätter Storedot att utveckla sin ”original”-cell, med målet att kommersialisera den i år. Nu meddelar bolaget att man i tester genomfört 2 000 upp- och urladdningscykler (10–80-10 procents batterikapacitet) med relativt stora celler om 30 Ah. 

Storedots utveckling.

Varje uppladdning tog tio minuter, vilket motsvarar 4,2 C. Urladdningen gjordes vid 1 C. (C är ett mått på hur snabbt ett batteri laddas upp eller ur. Om ett batteri om 1 Ah behöver 1 timme för att laddas upp innebär det att det laddats med 1 C.)

Efter testet hade cellerna 80 procent kvar av den ursprungliga energilagringsförmågan. 

65 000 mil

För en bil med ett batteri om 75 kWh och en förbrukning om 14 kWh/100 km innebär 2 000 laddcykler en körsträcka om cirka 65 000 mil, enligt Storedot. 

Tidigare har bolaget genomfört tester med upp till 1250 upp- och urladdningscykler. 

XFC-cellerna ska tillverkas av Storedots produktionspartner, kinesiska EVE Energy.