FORDON

Här är kiseltekniken som ger elbilen längre räckvidd

Konceptbilen Mercedes EQG visas upp på en fordonsmässa 2021.
Konceptbilen Mercedes EQG visas upp på en fordonsmässa 2021.

Att använda kisel i stället för grafit i elbilsbatteriet kan ge stora fördelar men har hittills inte varit en mogen teknik. Nu kan det vara på väg att ändras – 2025 kommer en Mercedes med kiselanod.

Publicerad

Dagens litiumjonbatterier i till exempel elbilar har vanligen en anod av grafit, ofta med en mindre andel kisel. Kisel tillsätts eftersom det ger ökad förmåga att lagra litiumjoner – vilket är detsamma som att batteriet kan lagra mer energi och ge bilen längre räckvidd.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera