FORDON

Här är kiseltekniken som ger elbilen längre räckvidd

Konceptbilen Mercedes EQG visas upp på en fordonsmässa 2021.
Konceptbilen Mercedes EQG visas upp på en fordonsmässa 2021.

Att använda kisel i stället för grafit i elbilsbatteriet kan ge stora fördelar men har hittills inte varit en mogen teknik. Nu kan det vara på väg att ändras – 2025 kommer en Mercedes med kiselanod.

Publicerad

Dagens litiumjonbatterier i till exempel elbilar har vanligen en anod av grafit, ofta med en mindre andel kisel. Kisel tillsätts eftersom det ger ökad förmåga att lagra litiumjoner – vilket är detsamma som att batteriet kan lagra mer energi och ge bilen längre räckvidd.

Så om anoden vore helt och hållet gjord av kisel i stället för grafit så skulle det innebära kraftigt ökad energilagringsförmåga, undrar någon. Ja, nästan tio gånger, är svaret (om man avser den teoretiska specifika kapaciteten som mäts i milliamperetimmar per gram).

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här