FORDON
Här är kiseltekniken som ger elbilen längre räckvidd
Konceptbilen Mercedes EQG visas upp på en fordonsmässa 2021.
Seung-il Ryu/NurPhoto/Shutterstock
Att använda kisel i stället för grafit i elbilsbatteriet kan ge stora fördelar men har hittills inte varit en mogen teknik. Nu kan det vara på väg att ändras – 2025 kommer en Mercedes med kiselanod.
Dagens litiumjonbatterier i till exempel elbilar har vanligen en anod av grafit, ofta med en mindre andel kisel. Kisel tillsätts eftersom det ger ökad förmåga att lagra litiumjoner – vilket är detsamma som att batteriet kan lagra mer energi och ge bilen längre räckvidd.
Så om anoden vore helt och hållet gjord av kisel i stället för grafit så skulle det innebära kraftigt ökad energilagringsförmåga, undrar någon. Ja, nästan tio gånger, är svaret (om man avser den teoretiska specifika kapaciteten som mäts i milliamperetimmar per gram).