Volvo visar banbrytande teknik för autonoma bilar

2018-11-28 10:59  
Foto: Volvo Cars

Under Automobility LA visar Volvo upp den mest avancerade lidar-sensorn och detekteringskapaciteten hittills. Tekniken är utvecklad tillsammans med nya partnern Luminar.

Uppstartsföretaget Luminar är ledande inom utveckling av core sensing-teknik för självkörande bilar. Tidigare har man utvecklat och testat sensorteknik för Volvos bilar, men i år köpte biltillverkaren in sig i Luminar genom Volvo Cars Tech Fund, och nu presenteras resultatet av deras fördjupade samarbete.

Under mässan Automobility LA visar Volvo upp den mest avancerade lidar-sensorn och detekteringskapaciteten hittills. Lidar utgör en central del av de självkörande bilarnas samlade sensorpaket. Tekniken har byggt på en roterande boll som skjuter ut mängder av pulserande laserstrålar. Punktrastret mäter avståndet till objekt och ger en god bild av omgivningen.

Tidigare har Velodyne varit en dominerande leverantör, och deras senaste system har 128 laserstrålar som kan generera flera miljoner datapunkter per sekund. I kulisserna finns även solid-state lidar, system där man har lyckats bygga bort de rörliga delarna. Tekniken är mer kompakt och systemen kan använda färre laserkällor och mottagare.

Läs mer: Svensk satsning på självkörande skogsmaskin

Men nu kontrar Volvo och Luminar med ett system som gör det möjligt att detektera mänskliga poser, inklusive enskilda kroppsdelar – exempelvis armar och ben. Det är en detaljnivå som tidigare inte har varit möjligt för sensortypen.

Tekniken upptäcker objekt på 250 meters avstånd

Med sin förmåga att tillförlitligt läsa av omgivningen på stora avstånd låter lidar autonoma bilar navigera säkert i komplexa trafikmiljöer – och i högre hastigheter. Den nya tekniken från Volvo och Luminar kan upptäcka objekt på så mycket som 250 meters avstånd, vilket ät en räckvidd som är avsevärt längre än med den lidar-teknik som finns tillgänglig för närvarande.

– Autonom teknik kommer att ta säker bilkörning till en ny nivå, bortom de mänskliga begränsningarna. Detta löfte om att förbättra säkerheten är anledningen till att Volvo Cars vill vara ledande inom autonom körning. I slutändan kommer tekniken även att skapa fördelar för våra kunder och samhället i stort. Luminar delar vår ambition att förverkliga dessa fördelar, och den nya varseblivningstekniken är ett viktigt nästa steg i den processen, säger Henrik Green, Senior Vice President för Research and Development på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Läs mer: Volvos drag: Ska inte visa en bil på bilmässan

Volvo är den första av Luminars partners som fullt ut använder sig av utvecklingsplattformen för utökad varseblivning. Tekniken ska hjälpa biltillverkaren att förverkliga sin vision för autonoma resor, som de tidigare i år presenterade i Volvo 360c.

– Volvo Cars R&D-team arbetar i ett imponerande tempo för att lösa några av de mest avancerade problemen när det gäller utvecklingen av autonom körning. I takt med att vi har skalat upp har de fortsatt ligga i framkant i utvecklingen av ett autonomt system som tar bort föraren ur ekvationen – och som i slutändan möjliggör integrering av tekniken i fysiska fordon för konsumenter, säger Austin Russell, grundare och vd för Luminar.

Konceptet 360c är en vision av fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon: En miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som tros omdefiniera hur vi reser. 360c introducerar även ett förslag till global standard för hur autonoma fordon ska kunna kommunicera säkert med alla andra trafikanter. I LA demonstrerar en speciell virtuell reality-station 360c och Volvo Cars vision av autonoma resor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt