Svensk satsning på självkörande skogsmaskin

2018-11-20 18:00  

En skotare som själv planerar sin körning och kan upptäcka människor. Det är målet när skogsbranschen nu gör en gemensam satsning på automation.

Skogsbruket befinner sig i hård konkurrens med ständigt högre krav på ökad produktivitet och miljöhänsyn. Men dagens maskiner är nu så pass långt utvecklade att det är svårt att fortsätta öka takten i avverkningen, enligt Olle Gelin, forskare på Skogforsk, det svenska skogsbrukets forskningsinstitut.

– Begräsningen sitter mer i operatören än i maskinen. Automation är därför ett naturligt steg att gå, säger han.

20 miljoner kronor satsas nu på att utveckla en skotare som själv klarar av att planera sin körning i terrängen. Projektet kallas för Auto2.

I förlängningen hoppas Olle Gelin att framtidens skogsmaskiner ska kunna styras från ett kontor. Orsakerna är flera men handlar framförallt om säkerhet, arbetsmiljö och behovet av att locka ny arbetskraft.

– Det är ofta ett ensamt arbete i skogen. Många gillar visserligen att vara i skogen men det här kan vara ett sätt som gör det enklare att rekrytera ny personal, säger han.

Ytterligare en orsak är skogsmark ofta är känslig vilket ställer stora krav på maskinförarna.

– Tanken är att detta system ska kunna hjälpa operatören att planera sin körning och på så sätt få högre kvalitet i arbetet, säger Olle Gelin.

Snarare avancerat förarstöd än autonomi

Skotaren blir inte helt automatiserad i det avseendet att den själv lastar och lossar. Det handlar snarare om ett avancerat förarstöd. Först ut blir att få det att fungera tillsammans med markberedning, det vill säga när nyligen avverkad mark förbereds för återplantering.

– Det är påfrestande för operatören att sitta i en så skakig miljö som det innebär. Uppgiften är därför högst lämplig för den här typen av projekt. Vi lägger upp en rutt för maskinen samt möjligheten att fjärrstyra, säger han.

Han påpekar att fjärrstyrning från ett avlägset kontor ännu ligger en bra bit in i framtiden. I nuläget handlar det snarare om att sätta upp ett mobilt kontor på avverkningsplatsen där två eller fler personer tillsammans kan styra en hel grupp maskiner.

För skotaren kan det alltså innebära att den lastas manuellt av operatören men därefter körs själv ut till avlastningsplatsen och tillbaka. Under tiden kan operatören till exempel lasta en annan skotare.

Hur ska kommunikationen fungera i dessa ofta otillgängliga miljöer?

– Tanken är att börja med ett lokalt radionätverk. Sen får vi se vart 5G leder oss. Tekniken öppnar möjligheten att skapa en radiolänk över långa distanser, säger han.

Projektet har redan flera maskiner att börja experimentera med. En fullstor sådan finns hos Skogforsk i Uppsala. Den ska utrustas med sensorer i form av stereokameror och datorkraft. Dessutom finns miniatyrmaskiner på såväl KTH i Stockholm som på Luleå Tekniska Universitet där tekniken ska utprovas innan den testas i riktiga skogsmiljöer.

– Meningen är också vi ska återanvända teknik från vägsidan och visa vad den går för i skogen, säger han.

Ska också kunna upptäcka människor

En viktig del i projektet handlar förstås även om säkerhet. Det är inte ovanligt att människor på promenad i skogen närmar sig avverkningsmaskiner. En annan risk är när skiftkollegan ska avlösa operatören. Tanken är därför att använda sensorerna för självstyrning till att också upptäcka människor.

– Men då behöver vi komplettera sensoruppsättningen med värmekameror. Det är en utmaning att lyckas detektera siluetter av en människa i skogen. Vi måste få till en säkerhetsfunktion som är så pålitlig att maskinen går i viloläge om en någon kommer för nära, säger han.

Projektet pågår i två år och Olle Gelins förhoppning är att det ska resultera i en fungerande demonstration med en hyttlös maskin. Han påpekar dock att helt autonoma maskiner ännu är en bit bort.

– Även om själva maskinen kör själv kommer det att behövas en operatör som övervakar den, säger han.

Fakta: Auto2

Projektet Auto 2 har tre delar: Autonom terrängkörning, säkerhetssystem runt autonoma maskiner samt fjärrstyrning. 20 miljoner kronor satsas under två år.

Det finansieras av Vinnova och den svenska skogsbranschen. Förutom Skogforsk deltar Komatsu Forest, Unibap, Billerud Korsnäs, SCA, Stora Enso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, Extractor, KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet, och Skogstekniska klustret.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt