Volvo Groups franska militärlastbil imponerar

2020-10-22 09:05  

Den lätta lastbilen Armis kan driva på upp till åtta hjul, och en ensam förare kan köra ett helt fordonståg – i terräng.

Volvo Group är organiserat i tio företagsområden och franska Arquus är gruppens försvarsgren. Bakom namnet döljer sig tidigare Renault Defence, Acmat och Panhard. Nu har Arquus avslöjat mer om sin senaste lastbil, och Armis har många imponerande egenskaper. Det rapporterar Popular Science.

Exempelvis kan modellen köra i fordonståg där det endast är lastbilen längst fram som har en förare. Med en militär användning har man inte kunnat bygga lösningen på exempelvis wifi, eller gps som levereras av en främmande makt.

Istället har man använt teknik där varje lastbil följer i hasorna på den framför, och om en av lastbilarna skulle gå sönder eller slås ut så kommer den bakomvarande istället haka på nästa fordon i ledet. Arguus har inte specificerat exakt vilken teknik som används.

Läs mer: Einride slår ”rekord” på Top Gears bana

Konvojsystemet ska även fungera i terräng där det inte finns några vägar – och enligt Arquus är intresset för tekniken stort eftersom logistikpersonal ofta är de som löper störst risk för att attackeras i konfliktområden.

Hittills står den åttahjulsdrivna och sexhjulsdrivna versionen av Armis färdiga med bara några få kvarstående områden som ska utvärderas. Den fyrhjulsdrivna versionen är dock fortfarande under utveckling.

Klarar att köra genom 121 cm djupt vatten

Även om utgångspunkten är konventionell lastbilsteknik ställer den militära användningen högre krav på robusthet och stabilitet, oavsett underlag. Bland annat har de längsgående balkarna under lastbilen förstärkts. Trailern är modulär och kan anpassas för att köra allt från soldater till containrar eller pallar.

De punkteringsfria däcken på 56 tum innebär att lastbilen kan köra genom 121 cm djupt vatten och utan problem ta sig över en 51 cm hög mur. Den kan också klättra upp för vägar med en 50-procentig lutning. Då kan föraren använda en extremt låg krypväxel, och aktivera automatic brake assist som sparar på huvudsystemet.

Tidigare har det inte varit möjligt för fordon med drivning på fler än fyra hjul att koppla bort ett hjulpar, men nu har Volvos utvecklingsavdelning hittat en lösning som låter Armis sexhjulsdrivna version istället bli fyrhjulsdriven när så önskas. Det minskar slitaget avsevärt och torde även sänka bränsleförbrukningen.

Trots att fordonet är tungt så måste det ändå kunna hålla farten uppe och dra last upp för branta backar. För ändamålet har Armis lånat sin dieselmotor från den franska arméns pansarfordon Jaguar. Den sexhjulsdrivna lastbilens motor ligger på elva liter och utvecklar 460 hästkrafter, medan den åttahjulsdrivna har en dieselspis på 13 liter, vars prestanda ännu inte har avslöjats.

Läs mer: Därför satsar inte Volvo på egen plattform för ellastbilar

I Europa är vi vana vid att motorn sitter under hytten, i en så kallad "cab over", men det främsta skälet till att Arquus istället har valt att placera motorn framför hytten är att man därmed kan göra lastbilen lägre – vilket innebär att Armis kan lastas på tåg.

Hytten kan lämnas obepansrad eller få Natos standardnivå av skydd mot projektiler, minor och improviserade sprängmedel. Lastbilens underhåll förenklas av HUMS – Health and Usage Monitoring Systems. Via sensorer på en rad nyckelkomponenter kan systemet förutspå kommande haverier.

John Edgren

Mer om: Lastbil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt