Volvo Cars lanserar nya hybriddrivlinor

2019-02-22 15:00  

Det har hittills varit mycket snack men få lanseringar från Volvo kring den utlovade elektrifieringen. Men nu presenteras en rad nya hybriddrivlinor.

Volvo Cars berättade 2017 att samtliga nya modeller från 2019 skulle vara minst mildhybrider. Sedan dess har inte speciellt mycket hänt utåt sett. Vd Håkan Samuelsson fick nyligen äta upp sina tidigare löften. Han var självkritisk men sa sig inte ha dåligt samvete.

Nu har vi dock fått veta mer om hur Volvo Cars tänker genomföra sin elektrifiering. Under fredagen avslöjade företaget i ett pressmeddelande ett antal kommande hybriddrivlinor.

  • Alla modeller kommer att kunna fås i laddhybridutförande, men det anges inte när. De befintliga laddhybridalternativen T6 och T8 Twin Engine har också uppdaterats och har fått 15 procents längre räckvidd. Alla bilar i 90- och 60-serierna kommer att kunna fås med T8 Twin Engine. V60 Sedan och S60 Sedan erbjuds som T6 Twin Engine.
     
  • De kommande månaderna kommer en rad mildhybrider att introduceras. Först ut är suvarna XC90 och XC60. De nya mildhybriddrivlinorna kommer att gå under beteckningen B. En mildhybrids främsta förtjänst är att den låter en liten elmotor stötta upp förbränningsmotorn vid besvärliga varvtal, samt att batteriet laddas upp genom att energin som annars går förlorad vid bromsning återvinns. Tekniken ger upp till 15 procents bränslebesparing. XC90 kommer att kunna fås som B5 mildhybrid (bensin eller diesel) samt B6 mildhybrid (enbart bensin). XC60 kommer att gå att få som B4 (enbart diesel), B5 (bensin och diesel) och B6 (enbart bensin).
     
  • Kompaktsuven XC40 kommer att erbjudas i två nya laddhybridversioner, T5 Twin Engine och T4 Twin Engine.

Volvo Cars har nu utökat sin produktionskapacitet så att ”upp till 25 procent av den totala produktionen kan utgöras av Twin Engine laddhybridbilar”.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt