Fordon
Volkswagens beslut: Gasdrift är inget för framtiden
”Lättillgängligt, hållbart och kostnadseffektivt”. Så beskrev VW-koncernen gasdrift i bilar så sent som i fjol. Men det var då – nu har det avslöjats att all utveckling stoppats.
Gasdrift i bilar har beskrivits från flera håll som ett bra steg på vägen mot utsläppsminskningar från fordon. Men trots olika subventioner och miljösatsningar från myndighetshåll och aggressiv marknadsföring från biltillverkare har gas aldrig riktigt lyft.
En av de tillverkare som verkligen har dragit lans för drivmedlet är Volkswagen, och i fjol lanserades ytterligare två alternativ med gastankar. Men trots hållbara och ekonomiska argument, så kommer nu 19 modeller med gasdrift inte att få några efterträdare. Det rapporterar tyska tidningen Handelsblatt.
Låg respons från marknaden
Och sett till försäljningen är det förståeligt. Under 2019 sålde hela VW-koncernen endast 110 000 bilar med gasdrift, en försvinnande liten del med tanke på att gruppen samlat sålde 10,8 miljoner fordon.
– Responsen från marknaden har inte varit bra och i våra prognoser framgår det att antalet sålda fordon inte kommer att öka markant, säger Frank Welsh, utvecklingschef på Volkswagen, till Handelsblatt.
För svensk del är beslutet beklagligt. I fjol såldes det 5 315 gasbilar och även om det varit viss ambivalens så har vi här beslutat att satsa på gasdrift på grund av miljöfördelarna det har jämfört med exempelvis diesel. Den försäljningen kan jämföras med att det i Tyskland bara såldes 7 700 gasbilar.
Och beslutet från Volkswagen kommer nog innebära att gasdöden skyndas på, inte minst sett till infrastrukturen. På hemmamarknaden har VW-gruppen stått för 95 procent av gasbilsförsäljningen och den marknadsandelen gäller även i Sverige om man tittar på upptakten av 2020. När de nu börjar trappa ner, kommer gasbilen nog snart vara förpassad till historien.