Fordon

Volkswagen köper Scania

Pensionsbolaget Alecta svänger och säger ja till Volkswagens bud på Scania. Det innebär att budet på 200 kronor per aktie går igenom.

Publicerad

Med 90,47 procent av aktierna kommer VW att tvångsinlösa resten.

När den första anmälningstiden gick ut i slutet av april saknades 1,75 procent ja-röster till budet för att de villkorade 90 procent av aktierna skulle nås. När nu Alecta med 2,0 procent av aktierna svänger från nej till ja, betyder det alltså att affären går igenom.

Alecta anser fortfarande att budet inte fullt ut avspeglar Scanias långsiktiga värde, men har nu dragit slutsatsen att det inte går att uppnå en högre budkurs än 200 kronor per aktie.

– Vår bedömning att det inte fullt ut avspeglar värdet kvarstår. Självklart hade vi önskat att få ett högre bud, men vi anser inte att det är en oskälig nivå, säger Ramsay Brufer, ägaransvarig på Alecta.

Volkswagen är en stark långsiktig ägare som bör kunna ge Scania möjlighet att utvecklas positivt även som helägt dotterbolag, tror han.

– Nu får vi en tydlig och långsiktig ägarsituation för Scania. Ledning, anställda och kunder välkomnar det, säger Scanias vd Martin Lundstedt.

I det dagliga arbetet kommer det inte bli någon större skillnad med Volkswagen som ägare till hela bolaget, bedömer vd:n

Lundstedt är inte rädd för att uppköpet i sig kommer att leda till att jobb och produktion försvinner från Sverige.

– Det handlar om att se till att vi har bra produkter och tjänster som kunder runt om i världen vill ha. Då kommer det bli bra för våra anställda också. Under de här 14 åren har Volkswagen varit väldigt tydliga i sitt stöd till Scanias strategi, våra investeringar och vår affärsmodell.

Han ser många fördelar med affären.

– Vi kommer att kunna accelerera möjligheten till samarbetsprojekt inom viktiga framtidsområdet, inte minst inom miljöområdet, som är en stor del av vår forsknings- och utvecklingsbudget. Där har både vi och Volkswagen stor kompetens. Men också andra bitar, som komponentsamarbeten, inköp och så vidare.

VW har redan ingått ett avtal med fackförbunden vid Scania. Enligt avtalet ska huvudkontoret bli kvar i Södertälje, och produktionen kommer inte att flyttas utan fackligt godkännande. Forskning och utveckling ska också bli kvar i Sverige.

TT: Är det inte risk för att ett sådant avtal väger lätt, till exempel vid en ny finanskris?

– Det är en spekulativ fråga. Man kan vända på det: Har vi bättre möjlighet med eller utan avtal? Och Volkswagen har hittills inte brutit något avtal mot sitt eget fack, IG Metall, säger Johan Järvklo, ordförande för IF Metall-klubben på Scania i Södertälje.

Inklusive inhyrd personal har Scania omkring 15 000 anställda i Sverige, varav 13 000 fast anställda.