Fordon
Vinna eller försvinna - Rafales hopp är Brasilien

Det franska stridsflygplanet Rafale har problem och Brasilien kan lösa dem. Därför kramade Frankrikes president Sarkozy Brasiliens president da Silva på självaste nationaldagen i måndags.
Rafale är Frankrikes högteknologiska stolthet – stridsflygplanet som började utvecklas 1988 av Dassault Aviation, Frankrikes motsvarighet till Sveriges Saab.
De första planen levererades till det franska flygvapnet tio år senare. Den franska försvarsmakten har beställt totalt 294 plan till en kostnad av motsvarande cirka 240 miljarder kronor.
Men hittills har Dassault inte sålt ett enda exemplar av Rafale utanför Frankrike, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
Varför? Mirage gick ju bra på export!
För Frankrike är detta en fullkomlig gåta eftersom tidigare stridsflygplan som Mirage varit formidabla exportsuccéer.
Men Rafale har förlorat i den ena stora upphandlingen efter den andra – mot Boeings F15 i Sydkorea och Singapore, mot Eurofighter i Saudiarabien och mot Lockheed Martins F16 i Marocko.
Marocko-affären ansågs allmänt vara vikt för Rafale och därför blev det chock när Marocko valde F16 förra året.
I den stora norska upphandlingen, den som Saab snöpligt förlorade till Lockheed Martin i november förra året, var Rafale aldrig med. Man drog sig ur i ett tidigt stadium.
Nu är det storpolitik
- En order från Brasilien skulle vara det första stora, länge efterlängtade genombrottet för Rafale, en injektion till den franska industrin och en bekräftelse på Frankrikes strategi om tekniköverföring och finansiella investeringar i Brasilien.
Det säger den amerikanske försvarsanalytikern Richard Abourafia på konsultföretaget Teal Group till Bloomberg News.
Det är alltså förklaringen till att president Nicolas Sarkozy gjorde ett tvådagarsbesök hos sin presidentkollega Luiz Inacio Lula da Silva och markerade Frankrikes stora intresse av den här affären.
En gemensam flygindustri?
Det handlar inte bara om beställningen av 36 stycken nya stridsflygplan utan ett helt paket industrisamarbete och militära leveranser – ubåtar, helikoptrar och transportflygplan.
President Sarkozy sade på en presskonferens i Brasilien i måndags att Frankrike vill utveckla en kraftfull flygindustri tillsammans med Brasilien – att utveckla, bygga och sälja plan tillsammans.
Få analytiker tror att Saab och Boeing har en verklig chans mot Dassault i den brasilianska affären som väntas avgöras de närmaste dagarna. Inte när president Sarkozy så tydligt markerar att det handlar om storpolitik.
"Inte klart", säger försvarsministern
Enligt Brasiliens försvarsminister Nelson Jobim är valet av nytt stridsflygplan inte alls klart.
- Urvalsprocessen för FX-2-projektet, som hanteras av högsta flygvapenledningen, har inte slutförts och förhandlingarna med de tra parterna fortsätter, sade försvarsministern i ett uttalande på onsdagsmorgonen.
Gripen tillverkad i 250 exemplar
Svenska Gripen är cirka tio år äldre än Rafale och har tillverkats i 250 exemplar.
Största beställare är svenska flygvapnet, men Gripen används också av Sydafrika, Tjeckien och Ungern samt är beställd av Thailand.
Saab har offerter ute till en rad länder, bland annat Indien som aviserat en affär på flera hundra plan.