Fordon

Vill ha 100 kilometer testväg

Elväg E16 i Sandviken. Foto: Niklas Larsson
Nils-Gunnar Vågstedt, Scania. Foto: Stephanie Wiegner
Siemens har utvecklat tekniken med en strömavtagare på lastbilens tak. Foto: Niklas Larsson
Från Elways försöks bana på Arlanda test track. Tekniken med elskena för laddning under färd ska testas på elvägen mellan Rosersberg och Arlanda, som startar senare 2017. Foto: Erik Mårtensson

Elvägsförsöken i Sverige rullar på – men det är långt kvar innan Sverige har permanenta elvägar.

Publicerad

På E16 i Sandviken har elvägen varit igång sedan i somras, och går nu igenom sin första vintersäsong. Där kör en hybridlastbil från Scania utmed en två kilometer lång elektrifierad väg. Siemens står för den tekniska lösningen med en avtagare på lastbilens tak, som hakar i luftledningar för elöverföring.

I veckan fick elvägsprojektet uppmärksamhet från hög politisk nivå när Tysklands förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven lyfte fram det under det tyska statsbesöket i Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här