Växelfelen blir allt fler – så ska de bekämpas

2018-06-07 06:30  

Växelfelen på Sveriges järnvägar har ökat dramatiskt hittills i år. Trafikverkets hopp står nu till två saker: Ett uppdaterat växeldriv och ett helt nytt system för att värma växlarna.

Antalet fel på de svenska järnvägsväxlarna har hittills i år uppgått till över 7 200 stycken. Det är snart lika många som under hela förra året, då närmare 9 000 fel rapporterades till Trafikverket, visar statistik som SVT begärt ut. I Sverige finns det ungefär 12 000 järnvägsväxlar.

– Det är resultatet av en tuff vinter, där den extrema kylan och de kraftiga temperaturväxlingarna varit svåra, sa Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till SVT.

Kristina Canow, specialist på spårkomponenter på Trafikverket, håller med. Hon konstaterar att antalet fel har återgått till mer normala nivåer efter att kylan försvann. Något extra slitage på växlarna på grund av den snörika vintern tycks alltså inte finnas.

Läs mer: Trafikverket: Här är orsakerna till sena tåg

Växelfelen uppstår förstås även när det inte ligger snö i spåren. Då handlar det oftast om att delar har slitits ut, att makadam har lagt sig mellan någon växelns rörliga delar eller att oljan i växeldrivet har tagit slut, säger Kristina Canow. Växeldrivet är det system som flyttar den så kallade växeltungan till ena eller andra läget beroende på vilket spår tåget ska köra in på.

I Sverige används fortfarande komponenter från den gamla spårväxelstandarden SJ50 från 1960-talet i hög utsträckning. Det kan vara svårt att få tag på reservdelar.

Till den senaste spårväxelstandarden (60E) upphandlades 2014 ett nytt växeldriv. Vinnaren blev Easyswitch från fransktyska företaget Vossloh Cogifer. Men problemen uppstod nästan genast och Trafikverket tvingades stoppa installationerna. Easyswitch växeldriv är elektrohydrauliskt till skillnad från tidigare variant som är elektromekaniskt.

Läs mer: Dramatisk ökning av växelfel på järnvägarna

För att anpassa det nya växeldrivet till svenska krav fick dessutom nya komponenter läggas till. Det är dessa som inte har fungerat. Till vintern ska Easyswitch testas en sista gång innan de åter börjar installeras under 2020, berättar Kristina Canow.

Hennes förhoppning är att Easyswitch mer inbyggda design kommer att stå emot snö och is bättre och leda till färre växelfel.

För att motverka isbildning värms alla växlar längs de större banorna upp med växelvärmare. Värmarna är dock inte dimensionerade för kraftiga snöfall. Då krävs manuell röjning av personal eller tåg.

En innovationsupphandling med målet att ta fram en bättre lösning för att hålla växlarna isfria inleddes 2013. Den är nu i utvärderingsfasen och olika varianter testas på sex olika platser i landet. Eftersom upphandlingen ännu inte är klar vill Kristina Canow inte säga något om resultatet. Målet är att upphandlingen ska bli klar i år.

Utbytestakten av järnvägsväxlar är dock fortsatt låg i Sverige. 30–50 växlar om året byts ut. Enligt Jörgen Lundström, ordförande för fackförbundet SEKO på järnvägsentreprenören Infranord, borde en normal utbytestakt vara 250–300 per år.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt