Fordon
Valmet, Nokia och Fortum lanserar finska elbilen EVA
Finländska Valmet Automotive har klivit fram som en stor elbilsbyggare med både Think och Fisker som uppdragsgivare. Nu visar man upp det egna elbilskonceptet EVA på bilsalongen i Geneve.
Valmet Automotive i Nystad är en etablerad kontraktstillverkare i den europeiska bilindustrin med tillverkning av Porsche Boxter och Porsche Cayman och tidigare Saab 99 och Saab Cabriolet.
Men nu väljer Valmet Automotive ny strategisk väg och satsar på en ren elbilsprofil.
På bilsalongen i Geneve i dag visar Valmet Automotive upp fyra serietillverkade elfordon byggda i Nystad – den rena elbilen Think City, pluginhybriden Fisker Karma, golfbilen Garia LVS Concept Car och den nya konceptbilen EVA, som bara finns i ett par exemplar.
- Vi har haft hur mycket folk som helst i montern under pressvisningen i dag, säger Marie Fossum, ansvarig för New Business på elbolaget Fortum till Ny Teknik på onsdagseftermiddagen.
Fortum är en de partners som Valmet Automotive samarbetat med i EVA-projektet.
Finländsk brainstormning
Valmet Automotive bjöd för ett år sedan in ett dussintal antal finländska företag och universitet att vara med i utvecklingen av EVA.
I brainstormningsgruppen finns Nokia, Fortum, Nokiabolaget Navteq, Nokian Tyres, Axco Motors, Idis Desing, Cadring, Hybria, Powerfinn, Convergens, Vacon och RLE International samt universiteten Aalto University, Lappeenranta University of Technology och Metropolia University of Applied Science.
- Vi satte upp målet att ta fram ett koncept för en helt ny eldriven stadsbil för de miljömedvetna medborgarna i Europa och Nordamerika – en familjebil som ska användas till vardags och inte bara visas upp som en gimmick, sade Valmet Automotives vd Ilpo Korhonen när han visade upp EVA på bilsalongen i Geneve i dag.
EVA-konceptet är till salu
Resultatet av den här brainstormningen blev en 2+2-sitsig eldriven stadsbil med en räckvidd på 160 kilometer och en toppfart på 120 kilometer i timmen.
Bilen är byggd på en aluminiumram, optimerad för eldrift. Hela EVA-konceptet är modulärt uppbyggt för att passa olika typer av elbilar, betoner Ilpo Korhonen.
Bland finesserna finns smarta kommunikationsfunktioner som Nokia och dotterbolaget Navteq står för, bland annat navigering till närmaste elstolpar.
Och Fortum har tillsammans med Utu Elec konstruerat en intelligent laddningsstolpe som låter användaren identifiera sig med sms över mobilen och som tar både 1-fas, 3-fas och den nya standarden Menneske.
Nu hoppas Valmet Automotive att ett etablerat bilföretag - eller någon som vill in på marknaden - köper EVA-konceptet och bygger en bil på det - i Valmet Automotivs anläggningar förstås.