Fordon

Vågad kolv får Volvos pris

John Gibble, Frank Löfskog, Michael Balthasar och Jan Eismark. Foto: Volvo
Kolvarna prisas Foto: Volvo AB

Deras uppfinning sänker Volvolastbilarnas bränsleförbrukning med två procent – och halverar utsläppen av sotpartiklar. Nu har ingenjörerna bakom den vågformade kolven fått Volvos teknikpris 2017.

Publicerad

Jan Eismark och Michael Balthasar på Volvo Group Trucks Technology har bevisat att förbränningsmotorn inte är färdigutvecklad. Kollegorna står bakom den patenterade grundidén där små vågor i kolvtoppen gör att syret kan utnyttjas bättre. Ny Teknik har tidigare rapporterat om det tio år långa arbetet med att ta fram innovationen. Nu belönas ingenjörerna bakom uppfinningen med Volvos teknikpris 2017.

Lösningen har redan börjat användas i Volvokoncernens motorer. Tester visar att tekniken i snitt sänker bränsleförbrukningen med två procent – samtidigt halveras utsläppen av sotpartiklar.

Men för att förstå och utveckla processen har det bland annat krävts avancerad datastyrd förbränningsberäkning (computational fluid dynamics) och höghastighetsfilmning av förbränningen inne i cylindern.

Läs mer:

I en vanlig kolv sitter spridaren mitt i kolvtoppen och bränslet sprutas rakt ut åt sidorna via ett antal hål i spridaren. Det som får bränslet att antända är en kombination av tryck och värme.

Flamman träffar väggen i förbränningsrummet med en hastighet av upp till 50 meter per sekund. Den kastas 180 grader åt sidorna och kolliderar med de angränsande flammorna. Då uppstår en konkurrens om det syre som finns tillgängligt där. Samtidigt finns det syre i mitten av förbränningsrummet som aldrig utnyttjas fullt ut.

– Vi ville därför hitta ett sätt att leda flammorna mer inåt förbränningsutrymmet för att bättre utnyttja syret där, säger Jan Eismark.

Resultatet blev de sex åsar, eller vågor, som nu finns i kolvtoppen. Spridaren i mitten av kolvtoppen har sex hål som ser till att bränslet sprutas in mitt mellan vågorna. Detta bidrar till att flammorna styrs in mot mitten av kolvtoppen.

På Volvo konstaterar man att tunga fordon kommer att vara beroende av dieselteknik under många år, och uppfinningen kan ge stora miljövinster.

– Jag är stolt över att våra ingenjörer ännu en gång har hittat ett smart sätt att genom innovation göra motorerna effektivare, till fördel för våra kunder och för oss alla i samhället, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör i Volvokoncernen.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!