USA-drakar vaknar sent i elbilsrace

2017-10-04 17:01  
Elbil som laddas. Foto: TT

De amerikanska bildrakarna GM och Ford har hamnat på efterkälken men satsar nu allt tydligare på elbilen.

– De ligger långt efter både när det gäller omställning och debatt, säger fordonsforskaren Martin Sköld.

Ford meddelade i tisdags att man gör en jätteomställning. Kostnaderna ska kapas med över 100 miljarder kronor de närmaste fem åren, samtidigt som investeringarna ska styras om mot framför allt utveckling av el- och hybridbilar. Amerikanska ettan GM slog i måndags på stora elbilstrumman och lovade fler än 20 bilmodeller drivna på el eller bränsleceller till år 2023.

Enligt Martin Sköld, verksam vid Handelshögskolan i Stockholm, ligger både GM och Ford långt efter i omställningen från fossila bränslen till något nytt.

– De driver inte den här utvecklingen, säger han.

En orsak är den relativt billiga bensinen i USA _ det blir därmed inget tryck från bilköparna att ta fram alternativa bränslen, enligt Sköld. Och det är riskfyllda omställningar som fordonsbranschen går igenom.

– Den här omställningen öppnar upp för helt nya spelare, säger Sköld.

Läs mer: Så rätt har prognosmakarna haft om elbilar – hittills

Vilka av de stora spelarna som går vinnande ur den stora omställningen och vilka drivmedel som blir framtiden är svårt att veta.

– Men de tyska biltillverkarna är bättre rustade än de amerikanska, säger han.

Enligt Sköld är det inte alls säkert att el blir det allena rådande även om nu hela bilvärlden håller på att ställa om till elektrifierade fordon. Även vätgas som drivmedel har potential att bli något stort, både Toyota och Volkswagen-gruppen tittar på det, enligt Sköld.

– Jag gjorde en betraktelse över hur det såg ut för hundra år sen. Man hade då alla alternativ som man har i dag och bensin och diesel vann då. Nu har vi alla de här alternativen uppe på bordet igen. Då är frågan vilka av de här som kommer att bryta igenom, säger Sköld.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt