Tillverkarna spårar elbilarnas kobolt med blockkedjeteknik

2019-04-26 12:18  
Foto: IBM

Amnestys rapport om att kobolt i elbilars batterier kan brytas av barnarbetare har fått fordonsindustrin att reagera. Ford och Volkswagen ingår nu i ett nätverk där man spårar grundämnets ursprung med blockkedjeteknik.

Elektrifiering ska göra bilismen etiskt hållbar ur ett miljöperspektiv – men litiumjonbatteriernas kobolt kastar en skugga över elfordonen. Mer än häften av världens kobolt kommer från Kongo-Kinshasa.

I en rapport har Amnesty pekat ut att en del av brytningen görs av barnarbetare, som kan vara så unga som sju år. Till detta innebär den smutsiga utvinningen stora hälsorisker för de som jobbar i mer småskaliga gruvor.

Nyligen meddelade London Metal Exchange att man från och med nästa år kommer granska ursprunget på all kobolt. Detta för att säkerställa att den är bruten på ett sätt som överensstämmer med OECD:s riktlinjer. Nu hänger även biltillverkarna på. BMW har sagt att man för nästa generations elfordon ska hämta sin kobolt från gruvor i Australien och Marocko.

Läs mer: Det här är Sono Motors – som ska bygga solcellsbilar i Trollhättan

Volkswagen meddelar nu att man ansluter sig till ett nätverk för ansvarsfulla inköp av strategiska mineraler, detta för en bättre kontroll över sin kobolt. Det är ett öppet branschsamarbete som använder IBM:s blockkedjeplattform för att öka effektiviteten, hållbarheten och insynen i de globala mineralförsörjningskedjorna. Ford var den första biltillverkaren i nätverket, som i dag omfattar deltagare från alla större delar i leveranskedjan – från gruvan till slutanvändaren.

Tidigare har allt från gruvbolag till smältverk och biltillverkare tvingats förlita sig på utomstående revisorer. De har använt tunga manuella processer för att säkerställa att råvaran har ett ursprung och ett produktionssätt som är i linje med de standarder som man kommit överens om. Nu kompletteras processen med blockkedjetekniken, som stöder OECD:s standarder för ansvarsfulla köp. Nätverkets plan är att utöka samarbetet med medlemmar från flyg-, hemelektronik- och gruvbranschen.

Enligt en undersökning från investmentbanken Morgan Stanley kommer efterfrågan på kobolt ha vuxit sig åtta gånger så stor till år 2025. Framför allt beror det på fordonsbranschen och tillverkare av hemelektronik.

John Edgren

Mer om: Kobolt Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt