Fordon

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Krockkuddar monteras i en motorhuv i ett forskningsprojekt mellan högskolorna i Aachen och Dresden. Foto: S. George

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare.

Publicerad

Thomas Strobel är vd för företaget Fenwis i München och spanar in i framtiden. På uppdrag av textil- och pappersindustrin letar han framtida användningsområden för dessa material, och har fått ögonen på bilindustrin.

Med sikte på året 2040 ser han nya möjligheter för de lätta och återvinningsbara materialen i framtidens bilar, som han då bedömer kör själva.

- Utan mänskliga fel, som idag står för 90 procent av alla olyckor, får man se på fordonssäkerhet på ett helt nytt sätt, säger Thomas Strobel.

Komplicerade krockzoner av metall blir helt överflödiga. När bilarna av miljöskäl tvingas bli lättare måste man garantera en annan typ av krocksäkerhet.

Här ser Strobel en möjlighet för olika typer av krockkuddar av textiler som inte bara skyddar de åkande i bilen utan även utsatta trafikanter som gående och cyklister.

Varje bil har sannolikt en kamera i kylargrillen som dokumenterar färden och visar omgivningen för de åkande i bilen, så slipper man den stenskottsutsatta vindrutan. Och dessutom vindrutetorkarna.

Den självkörande bilen behöver inte utrustas med instrumentbräda, utan kan byggas av avancerat papper som kan göras ledande och i vilket bildskärmar kan integreras.

När bilar inte längre ska ägas utan hyras för en aktuell färd kan det vara bra att med aktiva textilier i kupén byta färg på interiören efter bilförarens smak.

Han tänker sig också att bilen byggs upp av ett bärande nät som kanske skrivs ut med 3d-skrivare. På det klär man på en kaross av intelligent textil som kan ändra färg allt efter smak. Blir skalet för trist kan det enkelt bytas ut, och bilen kan fortsätta att attrahera användarna.

- Vi kanske inte ens använder ordet bil om några decennier. Fordonet kanske har fått ett annat smeknamn.