Fordon
Teslas advokater hotar svensk bilverkstad för filmpublicering

Bilverkstaden i Järfälla publicerade en film med en Teslabil som hade brusten bärarm. Nu tar verkstaden ned filmen efter att ha blivit kontaktade av Teslas advokatbyrå.
Brustna bärarmar är ett känsligt ämne för Tesla. Bilar av modellerna S och X från 2017 och tidigare har haft felaktig konstruktion och materialval av flera länkarmar (samma sak som bärarm). Felet är så allvarligt att kinesiska myndigheter för två år sedan tvingade Tesla att återkalla omkring 30 000 äldre Teslabilar för att åtgärda problemet.
I Sverige rullar dock fortfarande många Teslabilar med äldre konstruktioner – och en av dem, en Tesla Model S från 2016, drabbades nyligen av brusten bärarm. Bilägaren tog till spännband för att kunna förflytta bilen till verkstaden, Grufman bil i Järfälla.
En medarbetare på Grufman filmade Teslabilen och publicerade sedan på sociala medier, med uppmaningen till Tesla att ”fixa er skit nu innan någon dör!”.
”Tesla har fortfarande inte valt att göra en återkallning på dessa bärarmar trots att de är livsfarliga. Bilar kan åka av vägen och folk kan bli skadade av att Tesla ignorerar problemet. Detta måste lösas nu”, sa medarbetaren i filmen, som blev Grufmans mest sedda Youtubefilm någonsin.
”Syftet att skapa uppmärksamhet”
Uppmaningen togs inte väl emot av Tesla, som bad sin advokatbyrå att kontakta Grufman för att avpublicera filmen om bärarmen. Advokatbyrån skriver bland annat följande:
”Dessa felaktiga påståenden och det budskap som förmedlas har givits stor spridning vilket dels innebär skada för [vår klient], dels riskerar att vilseleda konsumenter”, samt:
”Det framstår vidare för [vår klient] som uppenbart att användningen av [vår klients] varumärke i inläggen synes vara motiverad av syftet att skapa uppmärksamhet kring verksamheten vid Grufman Bil AB vilket skulle innebära att Grufman Bil AB otillbörligt göra bruk av [vår klients] renommé för egen vinning”.
Grufman tog därför beslutet att avpublicera filmen. Grufman förklarar själva sitt beslut i ett Facebookinlägg:
”Det är lätt att hamna i ett läge där det blir ett självändamål att skaffa likes och ryggdunkar. Dit skall vi aldrig komma. Målet med våra filmer är i grunden att våra tittare skall *lära* sig något, och eventuellt skratta lite. Av den anledningen avpubliceras nu filmerna om bärarmen på alla sociala plattformar, dels för att nyhetsvärdet med att ha filmerna kvar är lågt, dels för att vi eventuellt kan hamna i en juridisk knipa som kostar onödig tid och pengar (även om vi sannolikt har rätt), dels för att ansvariga myndigheter redan huggit på bollen och förhoppningsvis tar den vidare och slutligen så har gemene man fått upp ögonen att problemet finns och kan vidtaga adekvata åtgärder på sitt fordon.”