Fordon

Svenska Bio-Jet har öppen dörr till USA

Angelica Hull tar emot SACC Deloitte Green Award 2008 från ambassadör Michael Wood och kung Carl Gustaf. Foto: SACC
Angelica Hull tar emot SACC Deloitte Green Award 2008 från ambassadör Michael Wood och kung Carl Gustaf. Foto: SACC
Angelica Hull, som är bränsleforskare på KTH, har utvecklat Bio-Jet-tekniken tillsammans med sin far Igon Golubkov, rysk expert på raketbränsle. Foto: Michael Melanson
Angelica Hull, som är bränsleforskare på KTH, har utvecklat Bio-Jet-tekniken tillsammans med sin far Igon Golubkov, rysk expert på raketbränsle. Foto: Michael Melanson

Det svenska gröna flygbränslet Bio-Jet har fått ännu en utmärkelse som ger eko i USA. I går kväll var bränsleforskaren Angelica Hull vid KTH huvudperson på en prisutdelning i New York.

Publicerad

Angelica Hull och hennes företag Swedish Biofuels AB har redan tidigare blivit uppmärksammade i USA genom ett forskningskontrakt med det amerikanska försvarsdepartementets forskningsorganisation Darpa.

Det kontraktet är värt 30 miljoner kronor över fyra år och ger Angelica Hull medel att ta fram ett helt biobaserat och koldioxidfritt jetbränsle.

Nu har Swedish Biofuels uppmärksammats på nytt i USA.

Det är den svensk-amerikanska handelskammaren SACC i New York, som tillsammans med det internationella konsultföretaget Deloitte, ger SACC Deloitte Green Award 2008 till Swedish Biofulels tillsammans med en check på 75.000 dollar.

Tanken med priset och utmärkelsen är att dörren till USA-marknaden ska öppnas.

Swedish Biofuels finns sedan tidigare med på USA:s Stockholmsambassadör Michael Wood sista över svenska teknikföretag som kan vara intressanta för amerikanskt riskkapital.

Det var då Angelica Hull fick Darpas ögon på sig och det fyraåriga forskningskontraktet för att ta fram ett biobaserat alternativ till petroleumbaserade flygbränslen.

I försöken använder hon spannmål som råvara, men hon har sagt i tidigare intervjuer att slutprodukten ska baseras på socker från cellulosa.

Hon säger att hennes Bio-Jet har samma energitäthet som fotogen men är mindre lättantändligt, blandas inte med vatten och är enkelt att transportera.

Den första kommersiella produkten är en ny typ av biodiesel som utvecklats tillsammans med Lantmännen i det gemensamma företaget Lantmännen Agrofuel.

I "pristävlingen" i New York fanns drygt 20 svenska företag med på bruttolistan. Inför finalen fanns bara fyra kvar - Ageratech, Chemrec, Opcon och Swedish Biofuels.