Fordon
Svenska bilköpare trotsar diesellarmen

De senaste månadernas nyheter om förbud mot dieselbilar i flera städer och signaler om sjunkande begagnatpriser verkar inte skrämma svenskarna nämnvärt.
Varannan personbil som nyregistrerades i juli har diesel i tanken, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.
Toppåret för dieseldrivna personbilar i Sverige var 2012 då de stod för två tredjedelar av alla nyregistreringar. Att de hittills i år står för hälften kan tyckas märkligt med tanke på vad som hänt de senaste två åren. Den största sotsvarta nyheten var förstås fifflet inom VW-koncernen som fortfarande växer med uppgifter om att det funnits någon form av kartell bland de tyska tillverkarna för att kringgå utsläppstesterna.
Det har spätts på med nyheterna om att både Audi och Daimler (Mercedes) återkallar enorma mängder bilar för att åtgärda motorernas mjukvaror. Ovanpå det kommer långtgående diskussioner om dieselförbud i flera europeiska städer.
Läs mer:
Bertil Moldén, vd på Bil Sweden och talesperson för den samlade bilbranschen i Sverige, anser dock att nyhetsrapporteringen hamnat snett.
– Den debatten är helt tokig och liknar larmen om att chips är cancerframkallande för några år sedan och min uppgift är att driva debatten rätt. Dieselmotorn är fantastisk och släpper ut 30 procent mindre koldioxid och är 30 procent bränslesnålare än bensinmotorn, men allt hänger förstås på vilken soppa du häller i tanken, säger han till TT.
Moldéns poäng är att biodiesel är ett viktigt steg för att nå målet om fossilfria transporter. Han påpekar också att diskussionerna om dieselförbud i en del städer gäller äldre bilar och inte nya modeller som uppfyller de nya så kallade Euro-6-kraven.
Läs mer:
I juli ökade registreringen av nya personbilar med 2,2 procent jämfört med samma månad förra året. Volvo Cars var ohotad etta med en uppgång på 14,2 procent i juli jämfört med samma månad 2016. Tvåan VW backade med 3,8 procent.
Enligt prognosen kommer det registreras 375 000 nya personbilar i Sverige i år.