Fordon

Superkondensatorer ger mc:n mer kraft och räckvidd

En körbar version av prototypen Nawa Racer ska presenteras under sommaren. Foto: Nawa Technologies

Elmotorcykeln får världens första hybridbatteri med superkondensatorer. Tekniken kan dock appliceras på alla typer av elfordon. Enligt Nawa kan man halvera vikten på litiumjonbatteriet – eller välja att dubbla räckvidden.

Publicerad Uppdaterad

Det har spekulerats kring när någon av de stora elbilstillverkarna ska införliva superkondensatorer i fordonen. Nu är det i stället Nawa Technologies som lanserar tekniken i sin nya elmotorcykel.

Supercapacitors, även kallade ultracapacitors, lagrar energin i ett elektriskt fält. Detta sker vanligtvis genom att använda poröst kol. Med tanke på hur mycket energi som fångas upp genom en elmotorcykels bromskraftåtervinning är det ett smart alternativ för att kunna vända tillbaka energin vid gaspåslag, och därmed slippa dränera batteriet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här