Det har spekulerats kring när någon av de stora elbilstillverkarna ska införliva superkondensatorer i fordonen. Nu är det i stället Nawa Technologies som lanserar tekniken i sin nya elmotorcykel.
Supercapacitors, även kallade ultracapacitors, lagrar energin i ett elektriskt fält. Detta sker vanligtvis genom att använda poröst kol. Med tanke på hur mycket energi som fångas upp genom en elmotorcykels bromskraftåtervinning är det ett smart alternativ för att kunna vända tillbaka energin vid gaspåslag, och därmed slippa dränera batteriet.
För superkondensatorer kan laddas och laddas ur inom loppet av några få sekunder – och under korta perioder kan de ge ifrån sig mycket höga effekter. Till detta kan de klara enormt många urladdningar, vilket ger än längre livslängd än batterier.
En körbar version av prototypen Nawa Racer ska presenteras under sommaren. Den kommer att vara utrustad med världens första hybridbatteri, som sägs ge tio gånger mer kraft och fem gånger mer energi än existerande superkondensatorer. Hybridbatteriet kan dock appliceras på alla typer av elfordon, och enligt Nawa kan tekniken antingen halvera vikten på litiumjonbatteriet alternativt ge den dubbla räckvidden.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.