Fordon

Michelins oväntade drag – patenterar motor för tvåhjulingar

Med ett 3,6-volts batteri från en skruvdragare kan motorn leverera ett nog stort vridmoment för att få en mc i rullning.
Det finns även en version där motorn är placerad i svingarmen.

Patentet är överraskande för att komma från Michelin. Det handlar om en liten batteridriven enhet som kan leverera backmöjligheter till motorcyklar.

Publicerad

Utöver motorcyklar med sidovagn är familjen av tvåhjulingar som har en backväxel tämligen liten. Klumpedunsen Honda Goldwing var tidigt på banan, men andra exempel kommer från BMW, Moto Guzzi och Harley Davidson. Michelin verkar dock se att fler mc-tillverkare har ett behov av att färdas baklänges.

Den franska däcktillverkarens teknikutveckling brukar hålla sig inom det utstakade området, men nu rapporterar Autoblog att Michelin har ritat på en mycket liten elmotor som kan låsas fast vid motorcykelns bakhjul. Det visar skisserna från deras patentansökan – och motorn öppnar för drivning bakåt såväl som framåt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här