Fordon

Michelins oväntade drag – patenterar motor för tvåhjulingar

Med ett 3,6-volts batteri från en skruvdragare kan motorn leverera ett nog stort vridmoment för att få en mc i rullning.
Det finns även en version där motorn är placerad i svingarmen.

Patentet är överraskande för att komma från Michelin. Det handlar om en liten batteridriven enhet som kan leverera backmöjligheter till motorcyklar.

Publicerad

Utöver motorcyklar med sidovagn är familjen av tvåhjulingar som har en backväxel tämligen liten. Klumpedunsen Honda Goldwing var tidigt på banan, men andra exempel kommer från BMW, Moto Guzzi och Harley Davidson. Michelin verkar dock se att fler mc-tillverkare har ett behov av att färdas baklänges.

Den franska däcktillverkarens teknikutveckling brukar hålla sig inom det utstakade området, men nu rapporterar Autoblog att Michelin har ritat på en mycket liten elmotor som kan låsas fast vid motorcykelns bakhjul. Det visar skisserna från deras patentansökan – och motorn öppnar för drivning bakåt såväl som framåt.

Drivningen kan sägas vara som en omvänd dynamo. Med en typ av 3,6-volts batterier, likt sådant ett som sitter i en vanlig skruvdragare, skulle motorn leverera ett nog stort vridmoment för att få en stillastående motorcykel i rullning, eller kunna leverera hjälp när man exempelvis kör upp hojen på ett släp. 

Som med så många patent är det dock oklart om den här produkten någonsin ser dagens ljus.