Fordon
Storbritannien kan snart tillåta viss självkörning på motorväg
Redan i år kan Storbritannien tillåta förare att släppa ratten på motorvägen, i vissa lägen. Foto: AP Photo/Matt Dunham
Redan i år kan Storbritannien tillåta förare att släppa ratten på motorvägen, i vissa lägen. Det kommer att vara ett krav att filhållningssystemet ALKS är aktiverat.
Det är det brittiska transportdepartementet som meddelar att Automated Lane Keeping Systems , ALKS, snart kan bli lagligt på motorväg, berättar BBC News. Det skulle i så fall bli ett historiskt beslut. Storbritannien har aldrig tidigare tillåtit körning där den mänskliga föraren inte behöver ha händerna på ratten på motorväg. Det kan därmed också bli det första landet i världen att tillåta detta.
Beslutet skulle innebära att den mänskliga föraren inte behöver hålla koll på vägen när systemet är i gång. Däremot måste hen vara vaksam, och beredd på att ta över kontrollen av bilen inom 10 sekunder från att systemet kräver det. Om detta inte sker kommer bilen slå på sina varningsljus, sakta ner och stanna.
Det rör sig alltså om automatiserad körning på nivå 3, enligt SAE. De system som finns på vägarna i dag är generellt sett på nivå 2.
ALKS-tekniken har dock vissa begränsningar. När allt fungerar som det ska kan systemet kontrollera ett fordons position och hastighet inom ett körfält. Den brittiska staten vill tillåta systemet på motorväg och vid en hastighet på max 60 kilometer per timme.
Fordon med ALKS-teknik kan enligt den brittiska staten kallas självkörande, så länge de har fått ett särskilt brittiskt godkännande och det inte finns något som talar emot att bilarna faktiskt kan köra på egen hand.
Försäkringsbolagen är kritiska till definitionen. De menar att man genom att kalla ALKS för ett automatiserat eller självkörande system kan förvirra brittiska förare och få dem att tro att bilarna är självkörande. Detta kan bland annat resultera i olyckor, men också i en backlash för självkörande fordon.
Mer om ALKS
Filhållningssystemet Automated Lane Keeping Systems, ALKS, använder sig av sensorer och programvara för att se till att ett fordon håller sig inom ett körfält. Systemet gör också att en bil kan öka farten och bromsa utan en mänsklig förares inblandning.