Fordon
Stående batteriet ska ge elbilar längre räckvidd
Lösningen öppnar för ny bildesign. Och genom att ställa batteriet på högkant mellan sätena hävdar britterna att elfordon kan få 30 procent längre räckvidd.
Dagens elbilar bygger vanligtvis på en plattform med så kallad skateboard-design, där batterierna ligger under golvet. Det ger den lägsta möjliga tyngdpunkten och öppnar samtidigt upp för en tämligen fri formgivning av fordonets kupéutrymme.
Men nu har Londonbaserade Page-Roberts ställt det konventionella upplägget på huvudet, detta med ett vertikalt batteri, rapporterar Autocar.
Med företagets patenterade design står batteriet upp bakom framstolarna. Enligt renderingarna av deras koncept så ser höjden ut att nå passagerarens skulderblad. Britterna har valt att vända den andra sätesraden så att de fyra stolarna står rygg mot rygg. Page-Roberts hävdar att deras lösning öppnar för en mycket mer kompakt bil jämfört med en konventionell skateboard-design, där batterierna under golvet ger ett högt fordon med vid hjulbas – och en överlag en mer komplex arkitektur.
De mindre dimensionerna ska i sin tur ska ge Page-Roberts avkastning i form av ett lättare fordon – som dessutom är mer aerodynamiskt tack vare att bilen är lägre. London-firman hävdar att deras vertikala batteri därmed kan ge elbilar en 30 procent längre räckvidd.
Som alternativ kan man givetvis även välja ett mindre batteri och ändå ha en räckvidd jämförbar med konkurrenterna. Till detta räknar Page-Roberts med att elbilen med vertikalt batteri blir billigare att tillverka. Om baksätespassagerare är beredda att färdas baklänges återstår nog att se.