Toyotas vätgasbil Mirai slog nytt rekord i räckvidd

2021-06-03 11:58  
Fyra förare körde ecodriving på allmän väg söder om Paris – den officiella räckvidden för nya Mirai ligger dock på 650 km. Foto: Toyota

Hur långt tar sig den bästa bränslecellsbilen på en tank? I Toyotas test rullade nya Mirai strax över 1 000 kilometer. Snittförbrukning landade på 0,55 kilo vätgas per 100 kilometer.

De vätgasdrivna bilarna har haft konventionella modeller med förbränningsmotorer som riktmärke. Bränslecellsbilarna har uppnått en lika snabb tankning samt en räckvidd som är jämförbar med bensin- eller diesel. Men nu börjar de mer exklusiva elbilarna i long range-utförande dra iväg avseende räckvidd. Kan vätgasen hänga med i den utvecklingen?

Svaret verkar vara ja. Ännu är vätgasbilarnas startfält begränsat, och bredvid Hyundai är det Toyota och deras Mirai som leder segmentet. Nu har den japanska biltillverkaren slagit ett nytt rekord med den andra generationen. av modellen. Med en full tank om totalt 5,6 kilo grön vätgas lyckades Toyota köra Mirai 1 003 kilometer. Det skriver Toyota i ett pressmeddelande.

Och när man valde att avsluta utmaningen så angav färddatorn ombord att det fanns bränsle kvar för ytterligare 9 kilometers körning. Därmed slog Mirai med god marginal den tidigare rekordinnehavaren Hyundai Nexo, som lyckades köra 778 kilometer på en tank.

Läs mer: Provkörning: Toyota Mirai – ”ett högintressant experiment”

Toyota valde att utföra sitt test i Frankrike. Det genomfördes av fyra förare på allmän väg söder om Paris, i områdenas Loir-et-Cher och Indre-et-Loire, Bilens snittförbrukning landade på 0,55 kg/100 km.

Enligt Toyota tillämpade förarna ecodriving, men tillverkaren hävdar samtidigt att körstilen hade kunnat appliceras av helt vanliga förare. De anger att den officiella räckvidden för nya Mirai ligger på 650 kilometer under normala körförhållanden.

John Edgren

Mer om: Toyota Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt