Fordon

Soldrivna yachten klarar flera veckor till sjöss

Foto: Silent Yachts
Foto: Silent Yachts
Foto: Silent Yachts
Foto: Silent Yachts
Foto: Silent Yachts

Australiensaren tror att många kommer överge seglet för hans soldrivna katamaraner. Under loppet av en dag kan båtens tak leverera 60 kWh, och kraften från solpanelerna räcker för att Silent 55 ska hålla 5-6 knop.

Publicerad

Dagens progressiva it-miljardärer vill fortsatt kunna äga en egen lyxjakt utan att få sneda blickar från miljövännerna. Det är i alla fall vad Silent Yachts grundare Michael Köhler hoppas på. Australiensaren lade fem år på att utveckla företagets soldrivna katamaraner, med stora överbyggnader täckta av solpaneler.

– Vi irriterades av det faktum att en konventionell segelbåt använder motorn 50 procent av tiden. Och hela energisystemet kan inte täcka båtens totala förbrukning utan att köra generatorn, säger Michael Köhler till Yachting World.

Deras mindre modell, Silent 55, är 16,7 meter lång och 8,4 meter bred, vilket ger 40 kvadratmeter under tak. Kolfiber och aramid i överbyggnaden har hållit nere vikten till 17 ton. Solpanelerna har en verkningsgrad på 23 procent. De genererar 10 kW och kan under loppet av en dag ge totalt 60 kWh. Elsystemet är kopplat till Panasonic-batterier på 140 kWh. Två 135 kW-motorer ger toppfarten 20 knop, och båten ska kunna hålla hastigheten i 30 minuter. Det innebär att man har kraft nog för att köra ifrån ett annalkande oväder.

Köparna har missat poängen

Men tanken är att solpanelerna ska räcka för att vara självförsörjande, och få båten att tuffa fram så länge solen är uppe. I hastigheter runt 5-6 knop behöver 55;an i princip ingen hjälp av generatorn ombord. Michael Köhler vill att man ska betrakta hans katamaraner som segelbåtar då prestandan och den tysta upplevelsen är liknande – om än utan segel. Han tror att många seglare kommer byta till företagets soldrivna koncept, men de första köparna verkar i stor utsträckning ha missat poängen. Silent Yachts har hittills sålt sex båtar, och av dem har fyra kunder gjort segeltillvalet – med en 19,7 meter hög mast för ett generöst segel.

– Jag var mycket förvånad, för skuggan från den stora riggen minskar den energi som genereras av solpanelerna. Det kostar mer och blir tyngre, så den drar mer bränsle, säger han.

Faktum är att panelerna då ger hälften så mycket, vilket i Medelhavet innebär 30 förlorade kWh. Enligt företaget ska Siilent 55 utan problem kunna färdas 160 kilometer om dagen under flera veckor i sträck, men då får man hoppa över seglet. Om du tycker att båten känns för modest så kan du alltid uppgradera till 19,4 meter långa Silent 64, eller värstingen Silent 80 – som är strax under 24 meter lång och elva meter bred.