Svenska båtsuccén Alukin Boats startade i garaget

2018-11-15 12:11  

Det började med att de ville ha den perfekta båten. Tio år senare bygger de aluminiumbåtar som klarar tuff skärgårdsmiljö året om. Och nu väntar en internationell marknad.

I utkanten av Norrtälje, huvudstad i båtmeckat Roslagen, står blänkande nya aluminiumbåtar på trailrar framför en anspråkslös industrifasad. Här huserar Alukin Boats, som drivs av Peter och Maria Nikula från Åland – en om möjligt ännu båttokigare region än Roslagen.

– Vi är båtmänniskor sedan barnsben båda två, säger Maria Nikula, som är vd i det starkt växande bolaget.

För detta handlar om mer än bara kärlek till sjön: Alukin Boats kom nyligen in på Bisnodes och Veckans Affärers årliga lista över Årets superföretag. För att platsa där måste ett företag öka både omsättning och vinst, samtidigt som det ska bedömas ha stabilitet och lång­siktighet i affären. Och kriterierna måste uppfyllas minst fyra år i rad.

Läs mer: Nu startar tillverkningen av den svenska elbåten Candela

I år var det mindre än en promille av landets företag som uppfyllde kraven och kvalade in på listan, framhåller Bisnode.

– Det är ganska stenhårt, faktiskt. Men såklart roligt att vi platsade, vi ser det som något av ett kvitto på att vi är på rätt spår, säger Maria Nikula.

I grund och botten är det Alukins val av målgrupp som möjliggjort detta, tror Maria Nikula.

– Vi jobbar med en nischprodukt och vänder oss kanske inte till alla som vill ha en båt. Mer till folk som verkligen vet vad den här typen av båt gör, och hur den kan användas. Ofta är det människor som behöver använda sin båt i stort sett året om. Både när det gäller fritidsfolk och hant­verkare, och andra som utför arbeten på skärgårdsöarna, även sådana som jobbar med direkt marina verksamheter, säger Maria Nikula.

Nya ägar-koncernen Nimbus finns i 26 länder

Hittills har försäljningen främst skett i Sverige, även om man har levererat några båtar till Norge och Finland. Men sedan i vintras ingår Alukin i Nimbus-gruppen, en båtkoncern som via egna eller dotterbolags återförsäljare finns representerat i 26 länder på fyra kontinenter. Vilket förstås skapar förhoppningar om ökad försäljning.

– Aluminiumbåtar är på stark frammarsch rent generellt, även om det går olika fort i olika länder. Och genom att vi får tillgång till deras återförsäljarnät kommer vi för första gången att kunna bygga på lager, efter att hittills bara ha byggt på beställning, säger Maria Nikula.

Inget av detta var dock meningen från början. Upprinnelsen var helt enkelt att paret Nikula, som de ålänningar de är, drömde om den perfekta båten för eget bruk. Peter Nikula är maskiningenjör och har ett förflutet som både svetsare och konstruktör inom flera olika industrigrenar. Han byggde själv en båtprototyp hemma i garaget.

– Vi tog med den till en båt­mässa 2008, och när vi åkte hem hade vi beställningar på sex stycken båtar med oss. Då bör­jade jag tänka att det kanske kunde vara kul att fortsätta bygga båtar hemma i garaget, och på den vägen är det, berättar Peter Nikula.

Läs mer: Svenska stålbåten siktar på Försvarsmakten

Genom att vända efternamnet baklänges fick man ett firmanamn, och redan ett år efter starten utsågs Nikula Boats till Årets rookie av tidningen Praktiskt Båtägande. Detta tack vare det patenterade ytbeläggningssys­temet Seal-1, som har tagits fram specifikt för Alukin av Norrköpings­företaget Imada.

Ytbeläggningen ersätter de giftiga bottenfärger som traditionellt används för att motverka påväxt av vattenlevande organismer. Bottenfärgerna har visat sig orsaka en rad skador på den marina miljön, och flera av de giftigaste varianterna har redan förbjudits. Seal-1 är helt giftfritt och bygger på silaner, en grupp kiselföreningar som kan binda till en metallyta på nanonivå.

– Det blir ett med aluminiumet och ger en miljöneutral ytpassivisering. Du får en hård och glatt yta där organismerna växer till långsammare, och framför allt lossnar de lättare så att botten kan hållas ren med vatten och ett milt tvättmedel. Dessutom blir båten i sig fräschare och blankare, så du inte behöver putsa lika mycket. Vi behandlar hela skrovet med det, säger Peter Nikula.

Alukins båtar byggs en och en i Norrtäljefabriken

I dag huserar Alukin Boats på 1 600 kvadratmeter industrilokaler, där båtarna ritas, konstrueras och byggs i sin helhet. Plåtarna kommer in i prefabhallen där alla delar skärs till. Delarna går sedan till bygghallen där plåtdelarna bockas och svetsas ihop till båtar.

Skrovet byggs i fyra millimeters marinaluminium, medan inredning och överbyggnad byggs i samma material med tjockleken tre millimeter. Skrovets samtliga skarvar är helsvetsade från in- och utsida.

Konstruktionen bygger på tvärsgående bottenstockar och längsgående vinkelprofiler, för att göra skrovet styvt och hållfast för vridkrafterna och vattnets krafter. Durken är tätsvetsad samt fylld med ljuddämpande luftpåsar, och fungerar som flytkropp om båten skulle vattenfyllas.

Läs mer: Ultratunt specialstål lika lätt som kolfiber i svenska båten

Slutligen går båten vidare till montagehallen där inredning, el­installationer, motorer, med mera, tillkommer. Genomloppstiden kan variera från cirka 250 timmar för en standardiserad hyttbåt i 6,5-metersklassen, till mer än det dubbla för en helt kundanpassad 30-fots arbetsbåt.

– Slutligen sätter vi båten i vattnet och testar den innan den går iväg till kund eller återförsäljare. Vi granskar tätheten i motorbultarna, lyssnar efter missljud, kollar så vi har rätt propeller till motorn och så vidare, säger Peter Nikula.

Trots att man i dag har ett drygt dussin anställda är det fortfarande Peter Nikula som ritar varje detalj i varje båt. Det finns i dag inga planer på att utlokalisera produktion till fler anläggningar, däremot på att utöka verksamheten i Norrtälje.

– Nu när vi får hjälp av en stor organisation med breda resurser, så kan vi fokusera hårdare på det vi gör bäst. I mitt fall på marknadsföringen, och i Peters fall på konstruktionen, säger Maria Nikula.

Bygger båten från start till mål

Företaget ritar, konstruerar och bygger aluminiumbåtar för yrkes- och fritidsbruk, från ax till limpa. Det bygger två typer av båtar: fritidsbåtar i standardmodeller och arbetsbåtar som specialbeställs, där saker som fästen, kranar och dimensioner kan variera.

Priserna på båtarna varierar mellan 386 000 kronor till nära 900 000 kronor.

Grundat 2008, av Peter och Maria Nikula, och ingår sedan 2018 i båtkoncernen Nimbusgruppen.

Har 13 anställda i den helt manuella produktionen, och räknar med att bygga totalt 50 båtar under detta år.

Omsättningen har ökat med 20 till 25 procent årligen under de sista åren, och väntas för 2018 landa runt 28 miljoner kronor.

Båtarna byggs i marinaluminium EN AW-5083.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt