Snabbare än en Porsche – och räckvidd som en snåldiesel

2020-08-14 10:12  

En teknisk uppvisning som introducerar bränsleceller i superbilar. Amerikanska Hyperion har nu visat en prototyp som är snabbare än en Porsche – och har räckvidd som en snåldiesel.

När det kommer till bränslecellsbilar så är de i dag en marginalföreteelse i branschen. Toyota, Hyundai och Honda är de som erbjuder tekniken i seriebilar, därtill säger flera tillverkare att man följer utvecklingen.

Några som inte vill följa utan leda bränslecellsutvecklingen är amerikanska Hyperion som har avtäckt en vätgasdriven superbil som, åtminstone på pappret, kommer med imponerande siffror.

Deras modell XP-1 har, håll i er nu, en drivlina god för 0-96 km/h (0-60 mph) på under 2,2 sekunder samt en topphastighet på över 354 km/h. En intressant detalj är att med ombord sitter det en trestegad växellåda, och det är den som gör att bilen klarar av dessa extrema siffror.

Många frågetecken återstår

Ytterligare en i elektrifieringssammanhang oerhörd siffra är räckvidden. Hyperion anger att deras bil ska klara 1 635 km innan man behöver fylla på tanken, en manöver som till skillnad från batterielektriska modeller är avklarat på några minuter.

Läs mer: Bilderna på el-suven som ska rädda GM

Dessvärre finns det en hel del hål i informationen kring modellen. Hyperion berättar inte vad bilens maxeffekt är eller vad det är för typ av bränsleceller – och nämner bara i förbifarten att de har med en ultrakondensator utan att nämna specifikation. Den senare tar tillvara på bromskraft samt levererar effekt när man stampar på gasen.

Ett stort frågetecken i sammanhanget är dock hur drivlinan som helhet fungerar. De flesta bränsleceller som används i fordon (PEMFC) har i dag inte tillräckligt hög effekt för att passa i superbilar. Därför har litiumjonbatterier, som kan leverera högre effekter, varit det som används för prestandamodeller.

Men enligt den givna informationen har bilen inga batterier, bara superkondensatorn - och det är ingen lösning som ensam klarar av att hålla en hög effektleverans över tid.

Men trots det anger Hyperion att XP-1 klarar av att ge konstant och pålitlig topprestanda under längre körningar.

Låg vikt

Något vi däremot får reda på är att bilen väger mindre än 1 032 kg. Den siffran är oerhört låg och jämfört med exempelvis Bugatti Chiron är det över 900 kg mindre.

Den låga vikten kommer dels av att man inte har batterier eller någon tung förbränningsmotor med ombord. Därtill är chassit byggt i ett kompositmaterial bestående av kolfiber och titan. Karossen är även den uppbyggd av en lättviktig titankomposit.

XP-1. Foto: Hyperion

En spännande detalj i designen är de svarta omslagsbanden som löper från bilens bak, runt midjan och in under dörrarna. Banden är en del av bilens aktiva aerodynamik och justeras under färd för att optimera luftflödet kring bilen. Men det slutar inte där. De är också klädda i solceller. Och när bilen inte körs är de självjusterande för att följa solens rörelse. Exakt hur det sker är inget som Hyperion går in närmare på.

En annan detalj tillverkaren hoppas att folk ska uppskatta är V-vinge-dörrarna – en design där de säger sig ha tagit inspiration från skulpturen Nike från Samothrake.

Läs mer: Mitsubishis storsäljare kan stoppas i Sverige

I dagsläget är XP-1 i prototypstadiet, så det återstår att se hur slutprodukten blir. Dock ska det sägas att Hyperion är mer än bara en ny spelare i fordonsindustrin. Företaget har arbetat i tio år med olika bränslecellslösningar och de levererar redan i dag teknik till bland annat Nasa.

Enligt målbilden ska man börja producera sin superbil 2022 och då kommer endast 300 enheter att byggas. 

Felix Björklund

Mer om: Hyperion Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt