Fordon
Självstyrande bilar leder vägen
Självstyrande bilar är en stark trend i fordonsbranschen. Redan i år når system som hjälper till med kökörning marknaden.
BMW ska före nyår erbjuda en ”traffic jam assistant” som hjälper till med styrningen och håller avståndet i bilköer på motorväg. Men till skillnad från Scanias prototyp, så måste föraren hålla åtminstone ena handen på ratten. Och bilen får max köra i 40 km i timmen. Flera andra biltillverkare utvecklar också system som ger stöd vid kökörning, däribland Volvo, Ford och GM.
Personbilarna har kommit betydligt längre än lastbilarna med att låta tekniken ta kontrollen över fordonet även på andra områden än i köer. Det mest kända exemplet är Googles tester med självstyrande bilar som tar sig fram i trafiken utan förare.
Även Mercedes fick i början av hösten stor uppmärksamhet för en prototypbil som körde tio mil för egen maskin på både motorväg och i stadstrafik.
Men lagstiftningen är en stor utmaning för självkörande bilar. I dag är det inte tillåtet att låta fordon köra automatiskt på allmänna vägar förutom i några amerikanska delstater, däribland Nevada, Florida och Kalifornien.
Många bilföretag väljer att införa halvautomatiska funktioner steg för steg. Adaptiva farthållare som håller önskat avstånd till bilen framför erbjuds exempelvis som tillval till flera bilmodeller. System som hjälper föraren att hålla sig i körfältet likaså. Volvo var tidigt ute med bilar som bromsar automatiskt vid risk för kollision i låga hastigheter. System som både letar rätt på en ledig p-plats och fixar fickparkeringen automatiskt efter att föraren har lämnat bilen har också presenterats.