Fordon

Sågar vätgaslastbilar – ser batteridrift som överlägset

Hyundais bränslecellslastbil Xcient och batteridrivna Tesla Semi Foto: Hyundai/Tesla
Auke Hoektstra Foto: Neon Research

Forskaren anser att fördelarna med vätgasdrivna lastbilar framhålls på felaktiga grunder – då 80 procent av åkarna som längst kör 75 mil om dagen. Auke Hoekstra förutspår att batteridrivna modeller kommer att dominera samtalet inom kort.

Publicerad

Transporterna på väg ska bli gröna, men många anser att batteridrivna fordon inte kommer att vara en praktisk lösning för tungt gods – utan att de lasterna istället kräver bränsleceller och vätgas. Två länder som storsatsar på området är Japan och Sydkorea.

Bland annat har Toyota utvecklat en 60 ton tung vätgasdriven lastbil med två bränslecellsstackar från bolagets personbil Mirai. Hyundai har haft som mål att rulla ut 50 exemplar av sin bränslecellslastbil Xcient under 2020, och tio av dem har öronmärkts för Schweiz. Till 2025 ska den koreanska jätten ha 1 600 exemplar ute på vägarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här