Toyotas nya tunga vätgaslastbil får en räckvidd på 60 mil

2020-03-26 11:30  
Heavy-Duty Fuel Cell Truck. Foto: Toyota

Tillsammans med Hino Motors utvecklar biljätten en 25 ton tung vätgaslastbil. Två bränslecellsstackar från Toyota Mirai ska ge en räckvidd på 600 km.

Trots svaga försäljningssiffror för den vätgasdrivna personbilen Mirai tror Toyota uppenbarligen att bränsleceller behövs som ett komplement till framtidens batteridrivna fordonsflotta. Inte minst för tyngre transporter.

Sedan satsningen inleddes med demonstrationen av en bränslecellsbuss 2003 har Toyota fortsatt att presentera vätgasprojekt. Exempelvis visade man förra året upp FCET (Fuel Cell Electric heavy-duty Truck), ett tungt dragfordon som utvecklades tillsammans med Kenworth Truck Company. Nu presenterar Toyota ett nytt samarbete och en ny vätgasdriven lastbil.

Läs mer: Nytt rekord för längsta sträckan med vätgasbil

Tillsammans med japanska Hino Motors utvecklar man den 11,9 meter långa och 25 ton tunga lastbil. Fordonet bygger på en Hino Profia, men chassit är anpassat för att rymma bränslecellsstackar. Det har inte meddelats vilken lastvikt som är aktuellt för fordonet.

Lastbilen får två stackar med polymerelektrolytbränsleceller som ursprungligen utvecklades för Toyota Mirai. De paras med ett litiumjonbatteripack. Vätgastanken som har 70 MPa ska ge en räckvidd på 600 km vid blandad körning.

Läs mer: Toyota pumpar upp räckvidden i nya vätgasbilen Mirai: ”En revolution”

Tunga lastbilar står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen i Japan, och det nya fordonet är en del i Toyotas och Hinos vision att sänka sina koldioxidutsläpp med 90 procent till 2050, jämfört med respektive företags siffror för 2010 samt 2013.

När det nya fordonet ska vara färdigt för en demonstration är ännu oklart.

John Edgren

Mer om: Vätgas Toyota

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt