Fordon

Så hindras unga från att köra bil utan bälte

Foto: GM

Precis som Volvo erbjuder Chevrolet redan en barn-nyckel som låter föräldrarna strypa bilens topphastighet. Nu ska en ny lösning lära USA:s unga förare att använda säkerhetsbältet.

Publicerad Uppdaterad

Ett trepunktsbälte halverar risken för att skadas svårt vid en kollision. På hemmaplan oroas organisationen NTF över att bältesanvändningen runt om i landet är så varierande. Deras undersökning från december förra året visade att användandet ligger mellan 94 och 95 procent i de flesta av landets län. Men i Jämtlands och Norrbottens län väljer fortfarande var tionde person eller mer att köra utan bältet – och det är framförallt de manliga förarna som syndar.

I USA riktar Chevrolet fokus mot de unga förarna. Från och med i sommar kommer deras system Buckle to Drive vara standard på Traverse, Malibu och Colorado av modellår 2020. Det innebär bland annat att förare som är obältade inte kommer att kunna lägga i drive på 20 sekunder. Samtidigt syns ett meddelande i infotainment-centret som uppmanar personen att ta på sig bältet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här