Nya övergångsstället varnar fotgängare med blicken i mobilen

2019-02-28 09:04  
Foto: Kict

I Sydkorea ökar antalet påkörningar vid övergångsställen, en följd av att många gående har blicken i mobilen. Därför utvecklade institutet KICT en rad lösningar som varnar både förare och gångtrafikanter.

Alla bilister vet att de ska vara uppmärksamma vid övergångsställen, men det kan ändå vara svårt att hinna bromsa när gående plötsligt uppenbarar sig i vägbanan. Kommunikationen mellan förare och gångtrafikanter behöver uppenbarligen förbättras.

I Sydkorea har dödstalen gått upp, och ett skäl tros vara att allt fler promenerar med blicken fäst i sin mobiltelefon. Landet har till och med gett fenomenet ett eget namn: telefon-rani, av ordet gorani – som ungefär kan översättas till ett rådjur fångat i strålkastarna. The Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology (KICT) har tittat på problemet, och nu hävdar institutet att man har utvecklat nästa generations skydd för gångtrafikanter.

För att säkerställa avläsning oavsett tid på dygnet, eller väderförhållanden, använder deras system värmekameror. När de registrerar att människor närmar sig övergångsstället så informeras föraren om detta via en kombination av elektroniska skyltar och kraftfulla LED-lampor som ligger inbäddade i vägbanan på respektive sida om den ordinarie vägmarkeringen. Ljuset är synligt på 50 meters avstånd, men är samtidigt inte så starkt att det bländar föraren. På 30 meters avstånd blinkar också varningsskylten.

Tre olika varningssystem

Även de gående uppmärksammas. Tre olika varningssystem ska hjälpa exempelvis barn, som ju kan ha svårare för att fokusera på trafikfaror. Om ett fordon nalkas snabbare än i 10 km/h så skjuter en projektor en varningsbild på marken. Detta kombineras med en ljudsignal – och för de som verkligen är uppslukade av sin telefon finns en app som varnar med vibrationer.

Läs mer: Så använder bilen ljus för att visa vad den vill

Tester med 1 000 bilar visar att 83,4 procent av fordonen uppmärksammade de gående och minskade då sin hastighet. På 50-väg minskades hastigheten till 26,8 km/h – mot 32 km/h innan systemet var installerat. Tekniken gav en hastighetssänkning på nära 20 procent.

– Vi förväntar oss utmärkta resultat när systemet installeras vid övergångställen utan ljussignaler, och övergångsställen på landsbygden där olycksfrekvensen för fotgängare är hög. Vi har för avsikt att fortsätta utveckla systemet så att förare kan uppmärksammas om annalkande övergångsställen via sina navigationsappar, samt att fordon automatiskt kan sakta ned farten när potentiellt farliga situationer upptäcks, säger dr. Jong Hoon Kim, forskningsledare vid KICT till Eurekalert.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt