Flygtillverkaren Airbus byter ut nio meter av vänstervingen på en A340 mot Saabs turbulensfria konstruktion. Fungerar det som tänkt har Saab stor chans att få tillverka skalen till hela vingarna till Airbus kommande flygplanstyp A30X, den som ska ersätta A320. Foto: Grafik: Jonas Askergren/Ny Teknik
I och med alla infästningspunkter sitter under skalet blir ytan på vingskalet helt slät.
Nio meter av vingen på en stora Airbus A340 byts ut mot en helt ny vingkonstruktion med Saabs turbulensfria kompositskal.
Saabs vingskal ska testas på vänster vinge medan Airbus testar sin egen konstruktion på höger vinge.
Saabingenjörerna Jonas Bohlin, delprojektledare, och Thomas Hellström, projektledare för Smart Fixed Wing Aircraft. Foto: Per Kustvik
Den 2x2 meter stora provpanelen visar att Saabs nya sätt att gjuta kolfiberarmerad komposit fungerar. Nästa steg blir att göra den riktiga panelen på nio meters längd.
Alla infästningspunkter och förstyvningar sitter på undersidan av skalet. Både de längsgående förstyvningarna och de mellanliggande ribbfötterna är Saabs egen konstruktion.
Saabs tekniker i Linköping har gjort något som ingen annan tidigare lyckats med – att konstruera och tillverka den turbulensfria flygplansvingen. Nu ska den testas på en Airbus A340.