Fordon

Så blev Polestars nya huvudkontor i Sverige

Placeringen på Volvos område ska stärka samarbetet mellan moderbolaget och deras elbilsspecialister. Med sitt nya globala huvudkontor i Göteborg visar Polestar att man inte bara är en kinesisk angelägenhet.

Publicerad

Volvo byggde ett separat varumärke för sina eldrivna prestandabilar. Polestar 1 är en hybrid som levererar 600 hk – och samtidigt klarar att köra 15 mil på ren el. Modellen kommer förvisso att tillverkas i Chengdu, men fordonet ska ha huvudet i Sverige.

Exakt ett år efter att varumärket lanserades i Shanghai inviger Polestar sitt nya globala huvudkontor i Göteborg. Den kubformade byggnad som dominerar anläggningen är designad av svenska arkitekter från byrån Bornstein Lyckefors – i samarbete med Polestars varumärkesteam. Exteriörens glasyta med en upplyst Polestarlogga ska symbolisera rollen som en design- och teknikspjutspets inom Volvo Car Group.

– Minimalistisk, avant-garde design är hjärtat i Polestars varumärke, för våra bilar och på det sätt vi interagerar med våra kunder. Design spelar också en viktig roll för hur vi känner och samarbetar på vår arbetsplats, säger Thomas Ingenlath, vd på Polestar, och fortsätter:

– Med vårt nya huvudkontor vill vi transformera en existerande struktur och skapa en ny, modern byggnad inom Volvo Cars område som uttrycker våra varumärkesvärderingar och som blir en inspirerande och åtråvärd plats för vårt globala team att arbeta på, säger han.

Men allt handlar inte om design och minimalism. Polestar ser specifika teknik- och konstruktionssynergier med moderbolaget – och man tillämpar även sin teknik och expertis på elektrifierade Volvo-bilar. Exempelvis är nya S60 T8 Polestar Engineered utrustad med Polestar-komponenter för att skapa en vassare och mer engagerande körupplevelse. Företagets prestandahöjande mjukvaruoptimeringar finns även för Volvo-modeller, och de förbättrar prestandan på sex olika områden, inklusive motoreffekt.

Nästa år öppnar Polestar sin första bilhall i Oslo, och till 2020 ska antalet vara 60 stycken hallar globalt. I framtiden ska modellprogrammet utökas med Polestar 2 och Polestar 3 – båda renodlade elbilar som kommer tillverkas i större volymer. I Chengdu avslutas nu bygget av Polestar Production Centre, som får ett helt eget arkitektoniskt uttryck.

– Inom precis ett år, har vi redan etablerat Polestar som ett globalt varumärke med ett globalt fotavtryck, säger Thomas Ingenlath.