Fordon
Rimac ska stjäla fokus från Tesla
Otroliga prestandasiffror, avancerade autonomi – och ansiktsigenkänning. Under Genèvesalongen visar Nischmärket Rimac upp sin senaste prestandaelbil. Och C Two är tänkt att stjäla fokus från Teslas kommande Roadster.
Tesla lyckades få massvis med wow-rubriker när man presenterade prestandasiffrorna för sin nya Roadster. Bilen var förvisso bara ett koncept, men den utlovade accelerationen (0-60 mph/96 km/h på 1,9 sekunder) sopade mattan med allt på marknaden.
Dock kommer det inte att vara så när Tesla väl lanserar modellen.
Nej, för under bilmässan i Genève lanserades C Two, en ny prestandaelbil från kroatiska Rimac. Modellen axlar verkligen superbils-manteln, eller vad tycks om en effekt på 1 914 hästkrafter och ett vridmoment på 2 300 Nm. Detta är tillräckligt för att C Two ska ha världens snabbaste acceleration, och 0-60 mph är avklarat på 1,85 sekunder.
Batteripack på 120 kWh
Drivlinan i bilen består av en motor per hjul och totalt tre växellådor. Detta, tillsammans med vridmomentsstyrningssystem gör att man kan konfigurera drivningen precis som man vill ha den. Från att stänga av en av de två axlarna – till 50-50 fördelning och allt däremellan.
Kraften får motorer från ett batteripack på 120 kWh. Detta ska vara utvecklat dels för att klara av tuff användning på bana, men även kunna ge en rejäl räckvidd om det skulle behövas. Rimac anger att man ska komma 65 mil på en laddning enligt den gamla körcykeln NEDC.
Men att vara en potent elbil är inte det enda som Com C_T_Two kan stoltsera med. Ombord finns det åtta kameror, dubbla lidar, sex radar och ett dussintal ultraljudssensorer samt en extremt precis gps – utrustning som gör att den kroatiska bilen är redo för nivå 4 automation. Något som ytterligare får modellen att sticka ut, som om det nu skulle behövas, är att man helt kan skippa att ta med sig nyckel. Bilens kameror har ansiktsigenkänning och kan endast låsas upp och startas av personer som den känner igen.
Det enda tråkiga i kråksången lär vara prislappen: Rimac har inte avslöjat vad ett av de planerade 150 exemplaren kommer kosta – men räkna med att det rör sig om ett åttasiffrigt belopp.