Rapport: Tesla spöar de tyska biltillverkarna

2019-09-12 09:50  
Störst innovationskraft i bilvärlden? Tesla, enligt CAM:s analys. Foto: TT

Enligt CAM har Tesla störst innovationskraft. VW kämpar sig mot toppen, men Daimler och BMW befinner sig långt bakom.

Som en del i sin Electromobility Report 2019 har tyska Center of Automotive Management släppt en analys kring de globala biltillverkarnas innovationskraft. Rapporten tittar på 212 innovationer inom mobilitet hos 30 biltillverkare över de senaste fem åren.

För perioden 2014-2018 har Tesla hållit en stark ledarställning. Toppbetygen kring innovationskraft beror till stor del på bolagets versioner med lång räckvidd, samt det faktum att de hunnit lansera trion Model S, X och 3 under mätperioden.

Efter Tesla kommer de kinesiska tillverkarna BYD och BAIC. Volkswagen låg tidigare på plats 11, men nu har koncernen seglat förbi både Hyundai och Renault inom e-mobilitet och säkrat en fjärdeplats efter ledartrion.

Läs mer: Elon Musk: Teslas pickup är försenad

Det är också första gången som VW ges omdömet ”high performer” i CAM:s utvärdering. Volkswagen Groups största innovation under perioden är Audi E-tron, men om Porsches elbil Taycan inte hade hamnat utanför mätningen så hade positionen kanske sett annorlunda ut.

Hyundai får ett högt betyg för förra årets lansering av Kona, en modell som kombinerar ett lågt inköpspris med en räckvidd på cirka 45 mil. Renault har den elbil som säljer mest i Europa, även om Zoe inte plockade några innovationspoäng 2018. Också Nissan placerar sig högt med sin elbil Leaf.

Men för de övriga tyska premiumtillverkarna ser det inte så bra ut. Daimler och BMW ligger på plats 14 respektive 15. Placerade ovanför dem finns kinesiska bolag som Dongfeng och Great Wall, samt indiska Tata. Det ska dock sägas att Daimlers elbil EQC lanserades mot slutet av 2018 och därmed faller utanför CAM:s värdering kring elfordon.

Läs mer: Lamborghinis första hybrid någonsin presenterad

Under mätperioden åstadkom BMW bara en uppgradering av sin I3-modell till ett batteripack på 42,2 kWh. Rapporten pekar på att tillverkarens elektrifiering utöver I3-modellen har varit riktad mot plug in-hybrider, ett område där BMW har tagit täten. CAM varnar dock tillverkare och politiker för att överskatta vikten av plug in-hybrider, detta då bilarnas verkliga koldioxidutsläpp skiljer sig markant från resultaten i testbänk.

”Plug in-hybrider är bara miljö- och klimatvänliga om användarna har rätt körmönster med få långa transporter och laddar regelbundet. Eftersom det i dagsläget knappt finns några riktiga klimatfördelar så kan heller inte det rådande fördelaktiga skatteläget rättfärdigas”, säger Stefan Bratzel på CAM till Electrive.

För 2019 förutspår CAM att Tesla behåller sin ledning som den tillverkaren av rena elbilar med störst innovationskraft. Bland annat med uppdateringar av motorerna i Model S och Model X, samt deras V3-Supercharger.

Analytikerna räknar med att Volkswagen Group kommer avancera genom fältet, inte minst på grund av Porsche Taycan, men även Skoda Citigo e IV och Seat Mii Electric. 2020 kommer ID.3 tillgodoräknas vilket lär flytta fram positionerna ytterligare. Experterna tror också att PSA, Daimler och BMW kommer att börja röra sig uppåt.

I botten på CAM:s lista ligger de japanska tillverkarna: Toyota, Mazda, Mitsubishi, Honda, Subaru och Suzuki – men även Ford och Fiat-Chrysler. Bolagen har haft få eller inga rena elfordon i sin modellpalett.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt