Prognosen: 2021 har Volvo gått om Tesla

2018-07-13 11:01  
Teslas vd Elon Musk. Foto: TT

Från pionjär till omsprungen. I en ny rapport skrivs det att det försprång Tesla haft snart är borta. Istället kommer elbilssegmentet ha tysk dominans i toppen.

Elon Musk har aldrig sagt att Tesla ska bli världens största eller främsta elbilstillverkare, men i takt med att nya modeller presenterats – har förväntningarna på märket höjts.

Dock har hans mål, att få bilindustrin att elektrifieras, infriats och inom de närmsta åren kommer i stort sett samtliga traditionella bilmärken att ha en elbil i sin modellpalett.

Analysbyrån PA Consulting har studerat utsläpp och elektrifiering inom bilbranschen och i en ny rapport redogör de för vilka tillverkare som kommer klara utsläppsmålen – och vilka märken som ligger bäst till när det gäller elbilar.

Och baserat på den ranking PA Consulting tagit fram kommer världen 2019 och 2021 se diametralt annorlunda ut när det kommer till det sistnämnda.

”Tesla kommer rasa”

Hur då? Jo, 2019 räknas Tesla, precis som i dag, vara det ledande elbilsmärket när det kommer till strategi, batteriteknik, kultur, leverantörsnätverk, samarbeten och finansiell prestanda. Men 2021 har det amerikanska märket rasat rejält och placerar sig endast på en sjundeplats – passerat av bland annat Volvo. I toppen är det tyska Daimler och BMW som regerar följt av Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen.

Skälen till att Teslas framtid är osäker och inte alls lika ljus som för de traditionella tillverkarna är enligt analysbyrån dels fortsatta problem i produktionen samt att de förväntade vinsterna är högst osäkra.

Läs mer: Biljätten: Vi är på jakt efter Tesla

Analytiker har länge sagt att när de traditionella biltillverkarna kommer igång – så kommer de snabbt sprinta om Tesla både när det gäller volym och teknik. Att de stora tyska koncernerna samt fransk/japanska alliansen med Renault i spetsen är ikapp är kanske inte förvånande. De har ju produktionserfarenheten och resurserna.

Men att exempelvis Volvo spås gå om Tesla på bara två år efter att man lanserar sin första elbil är mer av en ögonbrynshöjare.

I rimlighetens namn ska det säga att rapporten är en framåtblickande analys, inte ett facit.

Ledare i elbilssegmentet

Ledare i elbilssegmentet 2019

1. Tesla

2. Renault-Nissan-Mitsubishi

3. BMW

4. Hyundai/Kia

5. Daimler

6. Volvo

7. Volkswagen

8. Toyota

9. General Motors

10. Jaguar-Land Rover

11. PSA Citroën Opel

12. Ford

13. Fiat Chrysler Automobiles

Ledare I elbilssegmentet 2021

1. Daimler

2. BMW

3. Renault-Nissan-Mitsubishi

4. Volkswagen

5. Volvo

6. Toyota

7. Tesla

8. Hyundai/Kia

9. Jaguar-Land Rover

10. General Motors

11. PSA Citroën Opel

12. Ford

13. Fiat Chrysler Automobiles

Metodik för ranking

PA hade sex olika faktorer för att få fram en totalpoäng för att kunna avgöra biltillverkarnas e-mobilitetspotential. Dessa var olika viktade enligt en procentsprincip.

Teknik och strategi (modellportfölj och teknisk roadmap) – viktfaktor 30 procent

Batteriteknik (kostnad och teknisk mognad) – viktfaktor 20 procent

Kultur och subventioner (ledning och subventionssystem) – viktfaktor 10 procent

Leverantörsnätverk (integration av värdekedjan) – viktfaktor 15 procent

Ekosystem och samarbetspartners (laddteknik och tredjepartsystem) – viktfaktor 15 procent

Finansiell prestanda (EBIT som en investeringsindikation för e-mobilitet) – viktfaktor 10 procent

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL