Fordon

Polestar satsar på V2X – ”Steg mot värld utan behov av kärnkraft”

Polestar 2. Foto: Polestar
Grafik: Jonas Askergren Fakta: Johan Kristensson, Linda Nohrstedt Källa: Power 2 U

Hur ska elfordon bli en del av elnätet? Det ska bland annat Polestar, Chalmers och CTEK försöka ta reda på i ett svenskt mångmiljonprojekt.

Publicerad

V2X är en förkortning för Vehicle to everything och är ett samlingsnamn för tekniker som möjliggör överföring av energi mellan laddbara fordon och andra funktioner, exempelvis hemmet (V2H) eller elnätet (V2G). Elbilens batteri går alltså från att enbart kunna ta emot energi till att även kunna ge tillbaka vid behov. 

Chalmers har nu fått 14,5 miljoner kronor av Energimyndigheten för att leda ett svenskt forsknings- och demonstrationsprojekt kring V2X. Syftet är dels att utveckla tekniska lösningar men också att undersöka nyttor, barriärer och potentiella affärsmodeller.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här