Fordon
Plattformsdörren som klarar olika tågtyper
Dokodemodörrar testas vid MHIs anläggning i Hiroshima. Foto: MHI
Dokodemo Door kallas ett nytt system för plattformsdörrar som anpassar sig till hur många dörrar en järnvägsvagn har.
Plattformsdörrar är en metod att minska olycksrisken för att människor ska falla ner på spåret. I Japan är 593 järnvägsstationer av totalt 9500 utrustade med sådana dörrar. Men till OS i Tokyo 2020 tänker transportministeriet se till att åtminstone 800 stationer får sådana säkerhetsdörrar.
Ett problem vid installationen av plattformsdörrar är att dessa måste anpassas till antalet dörrar i järnvägsvagnarna. Därmed blir det svårt för olika tågtyper att stanna vid stationerna.
Mitsubishi Heavy Industries har nu utvecklat ett dörrsystem som med teleskopteknik kan anpassa sig till vagnar med mellan två och fyra dörrar per sida. Dörröppningarna kan även göras vidare än med hittills använd teknik, vilket minskar kraven på hur exakt ett tåg måste stanna vid plattformen.
En 30 meter lång testplattform har byggts i MHIs Wadaokianläggning i Hiroshima. Dörrarna ska testas tillsammans med en modell av en järnvägsvagn fram till mars 2016.
Enligt MHI ska Dokodemodörrarna bli enklare och billigare att installera än de plattformsdörrar som används i Japan idag.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!