Fordon

Passagerarflygplanet Stratofly MR3 ska klara Mach 8

Stratofly MR3 ska ha plats för 300 passagerare. Foto: Stratofly
För att spara in vikt skippar Stratofly MR3 fönstren. Istället får passagerare njuta av utsikten via videoskärmar. Foto: Stratofly

Ett konsortium snickrar på Stratofly MR3, flygplanet med plats för 300 passagerare som ska klara Mach 8. Det innebär att sträckan Los Angeles—Tokyo kommer att ta 105 minuter.

Publicerad

Concorde-kraschen satte djupa spår, men nu verkar industrin vara överens om att passagerarflygplan med överljudskapacitet tillhör framtiden. Bland annat avslöjade Boeing förra året ett koncept som ska prestera Mach 5. Därmed skulle London—New York avverkas på mindre än två timmar.

Men Boeing kommer att bli förbiflugna. På vår sida av Atlanten utvecklas nu ett flygplan med plats för 300 passagerare som ska kunna nå Mach 8. Över 11 000 meters höjd motsvarar det cirka 8 500 km/h. Stratofly MR3 är dock tänkt att flyga på omkring 30 000 meters höjd — 4 000 meter högre än vad spionplanet Lockheed SR-71 Blackbird maxade på sin tid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här