Fordon

Olycksfärjan bärgas med LKAB-teknik

När den kapsejsade lyxfärjan Costa Concordia ska rätas upp sätts förankringarna i havsbottnen med hjälp av borrteknik från LKAB Wassara.

Publicerad

Det 290 meter långa vraket ska bogseras bort under nästa år, men först måste det rätas upp. Just nu vilar det på botten, delvis ovan vatten, utan för ön Isola del Giglio. Det är ett populärt turistmål med känslig havsmiljö.

Costa Concordia vilar på en brant sluttning och kan i värsta fall sjunka helt och hållet. Därför ska det förankras med tio fundament på landsidan. 15 meter djupa borrhål i berggrunden blir förankringspunkter som sedan också används som mothåll när fartyget ska resas upp på en enorm undervattensplattform. Totalt görs 120 borrhål och arbetet beräknas ta upp till ett år.

Wassaras borrteknik använder vatten under upp till 180 bars tryck och är ursprungligen utvecklad för gruvor.

-Då tekniken inte använder olja riskerar vi inga utsläpp alls, säger Peter Johansson på Wassara till LKAB:s interntidning.

Den tunga fasen av bärgningen påbörjas under 2013 och beräknas kosta minst två miljarder kronor.