Oljejättens satsning – ultra-snabbladdning

2018-05-24 06:00  

Från det svarta guldet till elektrifiering. Brittiska BP avslöjar att de satsar stort på snabbladdning. Tekniken visar stor potential för att batterier kan laddas på samma tid det tar att fylla en bensintank, säger Tufan Erginbilic på företaget.

Bara för att framtidens bilar slutar förbruka fossila drivmedel – innebär det inte att oljebolagens tid ör över. Det menar BP som i ett pressmeddelande avslöjar att man investerat i ny snabbladdningsteknik.

– Ultra-snabbladdning är hjärtat i BP:s elektrifieringsstrategi, säger Tufan Ergonbilic, chef för BP downstream.

Läs mer: Forskare: Snabbladdning kan göra Kinas elbilssatsning till miljöbov

Investeringen på 20 miljoner dollar är lagd i Storedot. Det israeliska företaget har under flera år försökt få till en ny teknik kring snabbladdning som ska fungera både för konsumentprodukter och industriella applikationer.

I början handlade tekniken mest om att kunna ladda mobiltelefoner på ett par minuter, men i takt med populariseringen av elbilar har detta blivit ett huvudspår.

Snabbladdning med 48 mils räckvidd

I fjol demonstrerade företaget att man med deras litiumjonbaserade batteriteknik kunde ladda ett elbilsbatteri på fem minuter. Batteriet ska, förutom att det är stabilt vid de höga temperaturer som utvecklas vid laddningen, ge en elbil mer än 48 mils räckvidd på en laddning.

Det hela låter väldigt futuristiskt, men uppvisningen gav genomslag. Daimlers lastbilsdivision har redan investerat 60 miljoner dollar och nu går BP in med 20 miljoner.

”Kommer vara den främsta bränsleförsörjaren”

Storedot anger att man är i slutfasen av utvecklingen och tanken är att man ska lansera sina första ”flash-batterier” för mobiltelefoner 2019. När de första elbilsbatterierna kan kommersialiseras är inget de nämner. Dock menar BP att företaget, sina oljerötter till trots, kommer att hänga med även på elektrifieringsresan.

– Med vår växande portfölj av laddinfrastruktur och teknik är vi exalterade över våra möjligheter att utveckla riktigt innovativa elbilserbjudanden. Vi kommer vara den främsta bränsleförsörjaren oavsett vilken typ av bil våra kunder kör, säger Tufan Erginbilic.

Och BP kan behöva sätta fart, hittills består laddinfrastrukturen endast av över cirka 70 laddpunkter globalt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL