Miljö

Forskare: Snabbladdning kan göra Kinas elbilssatsning till miljöbov

Foto: Harvard – SEAS

Kina har tryckt gaspedalen i botten på elbilssatsning. Men även om elektrifieringen av bilflottan kan leda till bättre lokal miljö hävdar forskare att strategin kan vara kontraproduktiv.

Publicerad

Elektriska fordon spelar en vital del i Kinas plan för att minska utsläppen. Storstäderna har rejäla problem med luftkvaliteten och elektrifieringen ses som en lysande väg ut ur smogen. Men forskare vid Harvard samt Tsinghua-universitetet i Peking har kommit fram till att detta inte alls behöver stämma och publicerat en studie i Nature Energy.

Problemet är enligt forskarna att eftersom majoriteten av Kinas el är kolkraftsproducerad så krävs det speciella förhållanden för att elbilismen ska leda till minskade totala utsläpp. För att privatbilismen ska kunna ge en positiv effekt och ge koldioxidreduktioner så måste elbilsägarna ladda bilarna på lägre effekt och under tidpunkter då elnätet inte belastas av annat. På så sätt kan man dra mer nytta av exempelvis vindkraft.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här