Fordon

Olika syn på Volvos värde

Volvo PVs ägare Li Shufu vill ha lyxbilar för Kinamarknaden. VD Håkan Samuelsson satsar på bränslesnåla och säkra bilar.

Publicerad

Enligt uppgifter i branschtidningen Automotive News pressar Li Shufu på för att Volvo ska ta fram en lyxbil med prislapp på en miljon, som kan konkurrera med de tyska prestigemärkena.

Men vd Håkan Samuelsson värjer sig och anser risken är för stor att skifta fokus från ett varumärke som under lång tid byggt upp en image kring säkra och praktiska bilar.

Volvoledningens bedömning ska också vara att det blir dyrt att ta fram en stor bakhjulsdriven bil som kan konkurrera med Mercedes S-klass eller BMWs 7-serie, och svårt att få tillbaka pengarna.

En kompromiss ska vara en förlängd version av nuvarande största sedanmodellen S80 avsedd för den kinesiska marknaden.

Enligt uppgifter till Automotive News ska Li Shufu visserligen ha accepterat att Volvo håller kvar vid sin tidigare image, men att han ändå vill ha en bil "som syns" på marknaden i Kina.