Oklart hur många gamla Gripen som slaktas

2016-05-25 13:24  

Försvarsmakten kommer att ta årliga beslut kring hur många av dagens C/D-plan som ska slaktas när nya Gripen byggs.

Enligt flygvapenchefen Mats Helgesson ska cirka 60 av de 97 Jas 39 Gripen C/D-planen i dagens flotta av stridsflygplan avvecklas de närmaste åren, då man behöver ta komponenter till E-planen.

Så ser Försvarsmaktens planering ut just nu.

– Men vår planering kan komma att ändras, säger överste Lars Jäderblom, strategichef för Gripen i ledningsstaben på Högkvarteret.

– Under hösten ska vi ge ÖB ett nytt planeringsunderlag och beroende på det politiska omvärldsläget och andra faktorer, kan vi komma att ta nya beslut, säger han.

– Det viktiga är att antalet C/D-plan inte blir för lågt, i relation till numerären som vi behöver.

Därmed kan ett lägre antal C/D-plan än de 60 faktiskt avvecklas, och nya E-plan kan bli verklighet framöver. Men pusslet hänger naturligtvis ihop med ekonomiska avvägningar.

Läs mer:

Läs mer: Nya Gripen flyger – i simulator

Omkring 300 delar från A/B-modellens inkråm (luftsystem, hydraulcylindrar, bränslesystem-delar, raketstolar) togs till vara, när 31 av dem byggdes om till C/D-plan. Av dessa beräknas runt 100 också kunna återanvändas i Gripen E. Kvar i lager finns dessutom A/B-reservdelar för dryga 4 miljarder kronor, enligt Försvarsmaktens årsredovisning för 2015.

– Vi planerar så kostnadseffektivt vi kan utan att vår operativa förmåga påverkas och utvärderar varje höst, säger Lars Jäderblom.

När det gäller diskussionen kring antalet C/D-plan som i första vändan behöver avvecklas, så behöver ÖB Micael Bydén inte besluta sig förrän i höst.

Enligt Sebastian Carlsson, presschef på Saab, är man beredda på olika scenarier för produktionen av Gripen E:

– Vare sig Sverige väljer att byta komponenter eller inte, har vi en plan för det.

Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, anser att Sverige – med tanke  på olika hotbilder – kan behöva  ha både operativa plan ur C/D-serien parallellt med E-serien i framtiden.

Han menar att man bara kan räkna med att ha ungefär hälften av planen tillgängliga för flygning samtidigt.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Gripen C

gripen-c-700-394-ny-teknik.jpg

Längd:  14,9 m

Bredd/spännvidd:  8,4 m

Inre bränslekapacitet:  2 400 kg

Max startvikt:  14 000 kg

Dragkraft:  80,5 kN

Maxfart/låg höjd:  över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd:  Mach 2

Räckvidd:  3 000 km

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Gripen E

Längd: 15,2 m

Bredd/spännvidd: 8,6 m

Inre bränsle-kapacitet: 3 400 kg

Max startvikt: 16 500 kg

Dragkraft: 98 kN

Maxfart/låg höjd: över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd: Mach 2

Räckvidd: ingen uppgift

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt