Nya Gripen flyger – i simulator

2016-05-25 06:00 Monica Kleja  

Mycket arbete återstår innan Sveriges hittills största industriprojekt i modern tid kan pröva sina vingar i luften. Hos Saab flyger man redan med Gripen E, fast bara i simulatorer. Det ska ge ett vassare och billigare plan.

I förra veckan avtäcktes nästa generations svenska stridsflygplan, Gripen E, med stor ljus- och ljudshow i Linköping. Den beräknande kostnaden för utveckling och produktion av de 60 svenska beställda planen – 35,6 miljarder kronor – gör det till Sveriges största industriprojekt någonsin.

Bland de inbjudna till eventet fanns många prominenta gäster.

– Det var ungefär 550 deltagare, av dem 110 stycken journalister, och 100 stycken från Saab och 350 externa gäster. Bland dem kunder, potentiella kunder och underleverantörer, säger Sebastian Carlsson, presschef på Saab.

Planet som visades upp är det första av tre provflygplan som ska tas fram. De övriga två befinner sig på byggstadiet. Tidigast i höst kommer jungfruflygningen att ske.

Men i den realistiska låtsasvärlden i Saabs övningssimulatorer susar bolagets testpiloter redan fram med planet i skyarna, högt ovan skogar, fält, sjöar och hav – och övar spaning och luftstrider.

Jonas Jakobsson, en av bolagets testpiloter, berättar att:

– Det vi gör är att prova planet på två sätt. Det ena är att vi provar systemet rent tekniskt – och det andra är att vi tittar på den taktiska användbarheten.

Det senare betyder att man kikar på hur planet och vapensystemen samspelar under olika uppdrag som jakt, attack och spaning.

– Vi har börjat öva jättemycket taktiska scenarier och börjat titta på olika system och människa-teknik-gränssnitt, säger Jonas Jakobsson.

Hur är det då möjligt att testa flygplattformen i datorerna, det vill säga utan att planet upplever G-krafter och andra påfrestningar i luften?

– Det som är viktigast just nu är egentligen systemdesignen. Det handlar mycket om programvara, arkitektur och logikträd, säger Jonas Jakobsson.

Läs mer: Oklart hur många gamla Gripen som slaktas

Systemarkitekturen har splittrats i en flygsäkerhetskritisk del och en taktisk del. Det innebär, uppger Saabs testpilot, att försvarets stridspiloter kan göra dagliga uppdateringar och stoppa in ny taktisk omvärldsinformation, utan att den omfattande styrdelen på samma gång behöver uppgraderas.

Man kan snabbt stoppa in nya kartor, eller?

– Ja, eller ny radarinformation. Det här är egentligen det stora tricket med E.

Ett flygplan måste självfallet ha koll på vad det gör: om det startar, flyger på viss höjd eller landar. Sådant bestäms via olika styrlagar.

Vilken är då den viktigaste skillnaden mellan att flyga C/D och E för dig som pilot?

– För piloterna kommer den att vara ganska likartad, med vissa undantag, säger Jonas Jakobsson.

– I E finns mer automatiserade funktioner. Till exempel kommer man att kunna göra inflygningar i dåligt väder via en autopilot på samma sätt som man redan nu kan göra i civila flygplan, säger han och berättar att han tror att piloterna kommer sköta själva landningen själv.

När Gripen E kommit tillräckligt långt med simulatorövningarna ska planet också testas i luften. Saab uppger att utprovningen i simulatorer minskar perioden med verkliga flygtester i luften med cirka två tredjedelar.

– Därför att med den modellbaserade designen och avancerade simulatorer så kan vi i datormiljön utföra en rad tester som förr bara kunde göras när flygplanet var i luften, säger Sebastian Carlsson.

2019 ska det första planet i den beställda serieleveransen av 60 plan vara färdigt. Saabs operativa chef för Gripen, Lars Ydreskog, uppger enligt sajten Flightglobal att man bara förväntar sig smärre justeringar mellan provplanet och serieplanet.

– Det finns optimering att göra – vi kan minska lite på vikten, noterar han.

Den första divisionen Gripen E blir operativ 2023. Några år dessförinnan kommer planet börja användas på Såtenäs.

– Man börjar flyga begränsade sträckor, sedan öppnar man upp envelopen (flygbanan), säger överste Lars Helmrich, flottiljchef vid F7 i Såtenäs.

Gripen C

gripen-c-700-394-ny-teknik.jpg

Längd:  14,9 m

Bredd/spännvidd:  8,4 m

Inre bränslekapacitet:  2 400 kg

Max startvikt:  14 000 kg

Dragkraft:  80,5 kN

Maxfart/låg höjd:  över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd:  Mach 2

Räckvidd:  3 000 km

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Gripen E

Längd: 15,2 m

Bredd/spännvidd: 8,6 m

Inre bränsle-kapacitet: 3 400 kg

Max startvikt: 16 500 kg

Dragkraft: 98 kN

Maxfart/låg höjd: över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd: Mach 2

Räckvidd: ingen uppgift

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS