Fordon

Nygamla vagnar förlänger flygtåget

Flygtåget i fyravagnarsutförande
16 flygtåg rullar mellan Oslo och flygplatsen Gardermoen.

Norska Flygtåget är ständigt fullsatt. Nu ska det förlängas med en vagn, men fabriken i Kalmar som byggde vagnarna för tolv år sedan finns inte kvar. En delikat uppgift för tågtillverkaren Bombardier.

Publicerad

Flygtåget är det norska snabbtåg som trafikerar Oslo och flygplatsen Gardermoen. 16 trevagnarståg pilar fram och tillbaka i 200 km/h. Oftast fullsatta, och de skulle kunna ta fler passagerare om det bara fanns fler vagnar.

Järnvägsoperatören vände sig till Bombardier, som byggde tågen i slutet av 1990-talet, fast då hette företaget Adtranz. Gick det att i efterhand beställa ytterligare en mellanvagn till varje tåg?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här