Fordon

Nya metoder mot nedisade vingar

Avisningsprov med vingprofil i Fraunhoferinstitutets klimatkammare. Foto: IFAM
Klimatkammaren vid IFAM.

Tre nya metoder för att energisnålt undvika isbildning på flygplansvingar presenteras på flygmässan ILA i Berlin.

Publicerad

Forskningen bedrivs vid två olika avdelningar inom Fraunhoferinstitutet. Vid avdelningen LBF i Darmstad görs forskning med hjälp av ett elektriskt ledande nanomaterial som integreras i vingkonstruktionen. Fördelen ska enligt LBF vara att skyddet mot åskblixtar ökar.

Vid prov har man snabbt lyckats nå temperaturer på 120 °C. Metoden är mer energisnål än att leda in värme från motorerna i hålrum i vingarna, eller att spränga bort is på vingarnas framkant med hjälp av uppblåsbara gummimattor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här