Fordon

Nya konceptet – ett vardagsrum på hjul

Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën
Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën
Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën
Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën
Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën
Citroëns koncept 19_19. Foto: Citroën

En fredad zon för komfort och avslappning. Citroëns koncept 19_19 handlar inte om körglädje eller dynamisk prestanda. I stället ska det vara ett slags vardagsrum på hjul.

Publicerad

I år firar franska Citroën 100 år, och under jubileumsåret har man som mål att utforska hur nästa århundrade av bilism kan te sig. Det hela började med lilla pendlaralternativet Ami One som visades upp i februari och nu kommer uppföljaren, kallad 19_19.

Och här har tillverkarens designteam tagit ut svängarna ordentligt då 19_19 verkligen är en science fiction-skapelse. Designen ska innehålla referenser till tillverkarens breda modellkatalog med allt från DS och Traction Avant till mer nutida skapelser. Så i grunden handlar det om en eldriven autonom bil som visar upp delar ur Citroëns teknikhistoria – och den är intressant.

Vi kan börja med hjulen. I dag har stora hjul blivit något normativt. Och till och med annars så förnuftiga Volvo har en hel radda 22-tummare i sitt standardutbud. Men något som inte alltid framgår i reklamen är att komforten komprometteras rejält av dessa dimensioner. Det blir bullrigare och stötigare.

Citroën har inte nöjt sig med 22, de har satt dit 30-tumsfäljar på 19_19. Men även om det vid en första anblick kan tyckas idiotiskt finns det ett skäl. Eftersom bilen i sann eko-anda har supersmala däck krävs det större hjul för att få lite mer däck på vägen.

Lägg till att hela hjulhuset är separerat från kupén och separat upphängt – och komforten kan bibehållas. Och här kommer ett eko av historien. Trots att 19_19 är ett framtidskoncept har man lånat in teknik från 90-talet. Bilintresserade frankofiler kan dra sig till minnes Citroën Xantia Activa. En modell som hade fiffig hydraulisk fjädring. I konceptbilen har man tagit grundtanken från Xantia, men med hjälp av sensorer och kameror kan bilen läsa av vägen och agera utefter vad den ser.

På insidan är det mer futurism och sätena är minst sagt intressanta. Tanken är att man ska ha valmöjlighet även om man sitter ensam i bilen. Och det är stor skillnad. Föraren sitter i någon form av vadderad skål, i stället för passagerarstol är bilen utrustad med en schäslong och baktill är det en soffa med snören som nackstöd. Som ett härligt avbrott från skärmhetsen har Citroën valt att rensa ut allt sådant till fördel för projektorer – och en möjlighet att ha en röstassistent.

Nu kanske det inte är så intressant att titta på det mekaniska specifikationerna, 19_19 är en designstudie som med största sannolikhet aldrig kommer att byggas. Men i bilen sitter enligt Citroën dubbla elmotorer som ska ge 460 hästkrafter. Dessa hämtar energin ur ett batteripack på 100 kWh och ska räcka för resor upp till 80 mil. Citroën nämner inget om snabbladdningshastighet, dock säger tillverkaren att det i konceptet ska ingå induktionsladdning.